L’espai també educa

Seguint en el camí que vam emprendre fa 4 cursos, i que ens ha portat a canvis metodològics, de mentalitat, d’actitud i de manera de fer, ens hem posat de ple a millorar els espais i els ambients.

Tal com explica la nostra formadora Jenny Silvente, L‘ambient, entès com la distribució de materials, mobiliari, estructures, persones… esdevé un mestre en el moment que és generador d’aprenentatge i que s’organitza de manera que facilita la circulació i l’autoaprenentatge, respectant els processos i necessitats de cada nen i nena.

Continuant en aquesta filosofia, els canvis estan fets per tal de  proporcionar  uns espais agradables que generin i provoquin serenitat i cobreixin la necessitat  dels infants de relació amb sí mateix i amb els altres, d’expressió, d’exploració i de descoberta,  de construcció i destrucció, de moviment…

El primer que vam fer per decidir-ne la distribució dels microespais va ser observar les diferents aules en funció de la forma, l’aprofitament de la llum natural, els racons més foscos, etc..

Paral·lelament vam decidir, com a escola, utilitzar un to molt més suau i neutre a les parets i mobiliari de les aules per fer-les més lluminoses i menys estridents i estressants.

Uns altres aspectes a tenir en compte en el disseny de les aules van ser:

  • La flexibilitat: Que es pugin anar adaptant a l’evolució de les necessitats que tingui aquell grup al llarg del curs.
  • L’ordre: Per generar l’hàbit de l’ordre, cal que tot tingui el seu lloc i els infants s’acostumin a veure-ho tot en ordre i a contribuir ells mateixos.
  • Autonomia: que tot el material que poden utilitzar estigui al seu abast.
  • Diversitat de materials, tot vigilant que la qualitat sigui molt cuidada i la quantitat justa per no dispersar.

D’aquesta manera, hem generat els següents microespais definits amb provocacions  i material i jocs a l’abast dels infants:

  • Biblioteca on poder mirar contes, relaxar-se, descansar i sentir- se acollit.
  • Minimons per crear, construir i representar…
  • Espai per jugar a ser i fer (joc simbòlic)
  • Assemblea: Espai de trobada del  grup i on esmorzar plegats, xerrar i compartir amb tota la classe i també la mestra hi presenta propostes.
  • Construccions
  • Art
  • Escriptori a P5

Us deixem unes fotos de l’abans i el després: 

El pati també comença a tenir l’aspecte per atendre les necessitats que considerem imprescindibles cobrir durant el temps de lleure, tot creant espais per jugar i aprendre. En aquest sentit s’ha creat un grup per tal de donar una empenta al pati d’Infantil.

Moltes gràcies a les famílies que estan  ajudant a fer-ho tot possible!

1 comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>