Com ajudar des de casa?

Com ajudar als nostres fills / a les nostres filles amb les feines de matemàtiques? Aquesta semana les propostes d’activitats per l’alumnat de 4tB (i la setmana vinent 4tA) són totes en forma de jocs i reptes matemàtics. Aprofitem per fer-vos arribar algunes recomanacions que potser us seran útils per ajudar als nens i nenes amb les feines de mates.

En ocasions alguna tasca ens pot semblar bàsica: habitualment seran situacions problemàtiques, jocs o reptes molt senzills. Però… com podem enriquir aquestes feines matemàtiques? De dues formes:

  • Fent preguntes

Demanar als infants com ho han fet implica un esforç de comunicació i expressió que ajuda clarament a assumir totalment un aprenentatge. Però no només ens interessa aquesta qüestió. Les preguntes que fem poden introduir altres elements, poden engegar un procés de previsió, raonament i posterior comprovació. Són les preguntes del “Què passaria si…?” o el “Podria ser que…?“: Què passaria si només s’utilitzen nombres imparells? Què passaria si aquest valor fos desconegut? Es podria resoldre sense utilitzar multiplicacions?…

  • Introduint condicionants

Els adults (els pares i les mares, els i les mestres) podem afegir certs condicionants a la tasca, de forma que la conduim cap al treball del contingut concret que ens interessi. Una de les propostes d’aquesta semana ha estat una cursa de reglets, llençant daus. Una activitat molt bàsica. Aquí teniu enllaçat el vídeo de la tasca i uns quants exemples de com podem afegir-li complexitat (podeu estirar la llista fins allà on vulgueu):

 

 

  • Afegim daus (tirem 2, 3 o 4 daus). Càlcul mental bàsic, ràpid.
  • Afegir un dau de color diferent (per exemple, el verd) que resta.
  • Multiplicar el resultat del dau per un número concret. Taules, dobles, triples.
  • Dividir el resultat del dau entre dos o tres. Meitats, terços.
  • Prohibim reglets del valor del dau (si és un 7, prohibim fer servir el reglet negre). Descomposició.
  • Nombres de 2 xifres (habituals si fem servir 2, 3… daus) sense fer servir la regleta taronja. Descomposició.
  • Proposta de creació de normes per dificultar / facilitar l’activitat. Resolució de problemes, estimació.
  • Oferir dues opcions: tirar amb 2 daus o amb 3 (en aquest últim cas, els nombres parells sumen i els imparells resten). Previsió, anàlisi i verbalització. Resolució de problemes, probabilitat, atzar.
  • Prohibició de reglets parells o imparells. Prohibició de reglets múltiples de 3.

Cada condicionant provocarà situacions diferents. Cal intuir quines ens beneficiaran en funció de l’objectiu concret d’aquell moment. En qualsevol cas, però, és evident que una tasca simple, convenientment modificada, resulta molt rica i amb gran potencial. També cal dir que, si pretenem que l’aprenentatge es produeixi, fer preguntes i crear dubtes que calgui resoldre serà molt més enriquidor i poderós que simplement donar certeses a acatar.

Les tasques d’aquesta setmana són una oportunitat perquè us animeu a canviar les normes d’alguns jocs per fer-los diferents, més complexos, i per fer preguntes amb intenció provocadora als vostres fills i filles.

Salut i paciència!

Mestres de 4t

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>