STEAM edatisme

Durant el mes de gener d’aquest curs 23/24 perquè els nostres alumnes de primària puguin aconseguir resoldre un repte, ens hem format en tres disciplines: la primera és l’enginyeria, què és i perquè és important; a la segona han adquirit coneixements de la matèria i l’energia i la tercera s’han sensibilitzat  al voltant de l’edatisme un dels problemes socials que tenim ben a prop. El vint-i-dos de març ens trobarem tota la comunitat a la fira de mostres on ens presentaran les seves propostes i solucions. 

En una de les trobades de comunitat STEAMcat a Manresa, el col·legi d’enginyeres de Catalunya ens va presentar un conte que han publicat per celebrar els seus 150 anys. L’autora i la representant de comunicació del col·legi ens van oferir aquesta eina  per apropar als nostres alumnes a saber quin tipus d’enginyeries hi ha i quina màgia fan per poder fer funcionar tot allò que tenim al nostre voltant: el tractament d’aigües, la mobilitat sostenible, la comunicació, la sanitat, la química i l’oci. 

A les hores de tertúlies, els infants de primària de l’escola (de primer a sisè) han conversat sobre la història que ens narra aquest conte. A més, gràcies al col·legi d’enginyeres i una mare de l’escola, han fet possible que vinguin enginyeres de Girona a parlar sobre el conte i sobre la feina que fan. D’aquesta manera els nens i les nenes han tingut un model proper i real que els ha explicat a què jugava quan era petita, què li agradava, què ha estudiat i en què consisteix la seva feina. 

Entenem que dins l’imaginari de l’infant el concepte enginyer o enginyera és molt abstracte i que no tenen una imatge mental concreta. 

 

 

 

 

 

 

Les i els alumnes de sisè han realitzat el taller Tu tens l’energia on han estudiat la central fotovoltaica de l’escola, a la vegada els de cinquè, han viatjat a Barcelona al Supercomputing center dins el programa “som investigadors”. 

Els més petits de primària també han gaudit del laboratori tecnològic lab 06 on han pogut manipular i després reflexionar sobre enginys, màquines, engranatges i energies diverses. Els alumnes de segon i quart també han tingut la seva dosi d’experts, perquè han anat a la fàbrica rieju de motos que tenim ben a prop de l’escola i han pogut observar tot el procés de muntatge a partir d’un disseny. 

Paral·lelament a tota aquesta feinada, el curs de sisè participa al Nanoinventum. Un projecte encapçalat per en Jordi Díaz professor de la Universitat de Barcelona. Amb les maletes pedagògiques i un curs d’orientació dirigit a les mestres, entrem dins el món nano i ens proposen crear un nano robot. Quan els equips han han fet un primer disseny dels seus prototips els ha visitat la Sílvia Simon, doctora en química i física de la Universitat de Girona, que com experta en nanociència ens orienta en la millora de les nostres creacions. El curs passat, a la trobada d’escoles que van participar en el Nanoinventum, la nostra escola va ser premiada com a millor escola Steam. (Article)

Com ens sensibilitzarem amb l’edatisme?

A principis de curs, des de la taula del consell comarcal de l’Alt Empordà pels drets de la gent gran ens van fer una demanda d’ajuda que no hem volgut refusar. La discriminació per raons d’edat és una realitat crua i trista de la nostra societat. 

Des de la taula, hi ha un grup dinàmic amb moltes ganes de reivindicar aquests drets i s’ha  ofert a realitzar activitats a l’escola per sensibilitzar als infants. Les activitats que s´han organitzat són diverses: com una obra de teatre “Grans influencers”; ballem amb la música d’abans i ara; quan jo era petit… A més les mestres han compartit la lectura la lectura de “contes per fer-se grans” on a través de petites històries amb personatges reals i propers ens plantejaran controvèrsies que haurem  de debatre. Els temes també són diversos com: què fan els grans si l’àvia s’enamora o què li passa al veí del tercer que és tan rondinaire i també,  com es conviu amb un avi a casa molt gran i poc autònom, i si l’àvia diu que no és no i s’ha acabat l’esclavitud.

 

 

 

Amb tots aquests coneixements els alumnes han rebut un impuls que els ha portat a imaginar i buscar solucions per ajudar a la gent gran. Aquí podeu veure el vídeo de l’impuls. paral·lelament els alumnes de cinquè han participat al CORRECULL perquè les entitats ecologistes de l’Alt Empordà estan molt preocupats per la quantitat de deixalles que hi ha al nostre entorn. Han demanat ajuda al centre de recursos perquè facin una crida a als nens i nenes de cinquè de Figueres perquè busquin solucions a aquest problema. En Kilian Jornet també ha tingut la mateixa pensada i com que li agrada fer esport i està a l’entorn natural ens proposa organitzar el correcull.

 

Clicant damunt les imatges podreu gaudir del procés del nostres projectes.