Nous jocs a l’Aula d’Acollida!

Com que els alumnes de l’aula d’Acollida mostren molt interès i motivació per aprendre la llengua catalana, els reis mags també van passar per l’Aula d’Acollida i ens van portar molts jocs. I quina millor manera per aprendre que jugant??

Segons Escaño, J. i Gil de la Serna, M. (2010) “La motivació i l’esforç estan íntimament relacionades. La motivació desencadena esforç i l’esforç efectiu aconsegueix bons resultats que alimenten a la motivació.”

Aquí us presentem alguns dels jocs que hem començat a jugar aquest trimestre!

Joc kaleidos:

Amb aquest joc treballem el lèxic, els camps semàntics i la consciència fonològica.

El joc conté 16 làmines amb dibuixos i 1 rellotge de sorra on hi ha diferents variants de joc:

• Nivell 1- Trobar el màxim de paraules d’una categoria assenyalada/ adjectiu (que faci soroll, que es mogui, líquid, dur, fràgil, que faci olor…). D’aquesta manera anem augmentant el nostre repertori lèxic relacionant paraules noves amb adjectius.

• Nivell 2-Trobar paraules que comencin per una lletra determinada.
  • Nivell 3- Escriure paraules que comencin per una lletra determinada.

Els alumnes han de saber anomenar les paraules/imatges trobades referents a aquella característica i si no saben com es diu en català han de fer una descripció d’aquell objecte.

Aquest joc és molt útil per treballar les interferències lingüístiques dels alumnes, donant-los el model (la paraula correcta en català).

Joc “QUI SÓC?”:

És un joc que ens serveix per tal de treballar la partícula interrogativa “que” i la deducció. Els alumnes han de saber formular les preguntes adequades per deduir quina imatge tenen enganxada a la cinta que tenen al cap, aquesta pot ser: un animal, un personatge o un ofici, un ésser viu, aliments i/o objectes. A part de treballar aquests aspectes concrets, anem ampliant de forma progressiva el nostre vocabulari.

Joc BLA BLA BLA:

Mitjançant aquest joc es fomenta l’expressió oral dels alumnes amb dos variants de joc.

• Variant 1: Creació d’històries. Es posa una carta al centre i es reparteixen 5 cartes d’imatges als alumnes, aquests n’han d’escollir dos i crear una història amb les tres cartes seleccionades. Aquest joc fomenta la imaginació i la creativitat dels alumnes.
  • Variant 2: Es posen dos cartes seleccionades a l’atzar i els alumnes han de trobar una relació entre aquestes, argumentant aquesta relació. L’alumne que argumenti millor s’emportarà aquestes cartes.

El joc dels personatges:

Per tal d’anar augmentant les descripcions de persones, hem jugat a aquest joc. Els alumnes tenen diferents targetes amb descripcions de persones, es posa una imatge al centre del taulell i els alumnes han de saber posar les cartes correctes referents a la descripció. Finalment han de fer una descripció detallada d’aquell personatge. En algunes de les sessions també hem treballat l’expressió escrita fent una descripció escrita de personatges, elaborant frases relacionades amb les imatges de les persones de les imatges.

Bingo d’accions:

Un dels jocs en què juguem sovint és el joc del Bingo, el que tenim a l’aula d’acollida ens serveix per ampliar el nostre repertori lèxic pel que fa als noms i als verbs, ja que juguem en dos taulells diferents per reforçar aquest vocabulari.

Temps verbals (present-passat-futur):

Una de les dificultats en l’aprenentatge d’una nova llengua és l’ús correcte dels temps verbals. Mitjançant el calendari que tenim a l’aula observem la diferència entre aquests (ahir, avui, demà) i amb aquest joc d’espirals ens iniciem en el correcte ús d’aquests, amb l’estructuració de frases simples, amb suport visual.