Preguntes freqüents sobre Innovamat

Per transformar l’educació matemàtica, és fonamental que les famílies estigueu informades i alineades amb el que passa a l’aula.

Per això hem recopilat algunes de les preguntes més freqüents sobre Innovamat que ens han anat arribant de part d’escoles i famílies.

Et convidem a llegir-les per conèixer-nos millor:

Què és Innovamat?

Material manipulatiu Innovamat

Innovamat és un projecte que neix el 2017, amb una proposta curricular completa per transformar l’aprenentatge de les matemàtiques a l’aula i treballar-les de manera competencial. Amb aquesta proposta aconseguim construir el coneixement matemàtic a través de la manipulació, l’experimentació i la conversa a l’aula.

La nostra iniciativa sorgeix de la necessitat que teníem, com a professors, mestres i didactes, de tenir una proposta basada en la recerca actual i l’experiència dels docents.

Som un equip de més de 300 persones que treballem plegats per dissenyar la proposta i acompanyar, amb formació i assessorament personalitzat, les més de 1.800 escoles d’arreu del món que s’han sumat al projecte.

Com puc ajudar el meu fill o filla des de casa?

El primer que t’has de preguntar és d’on surt aquesta necessitat d’ajudar. En aquest sentit, et recomanem que, abans de res, parlis amb l’escola. Els docents tenen la formació didàctica específica per ajudar-te i són els més adequats per determinar les necessitats acadèmiques de cada alumne.

A més, és imprescindible que hi hagi coordinació i coherència entre el que aprenen a classe i el que treballem i transmetem a casa. Perquè, si no, ens arrisquem a trepitjar els moments de descoberta i conversa a l’aula, i a caure en mecanismes tradicionals que es contradiuen amb el que aprenen a l’escola.

A Innovamat també som pares i mares, i entenem que, en un moment donat, pot ser necessari donar-los un cop de mà en la pràctica d’algun procediment, sobretot quan parlem de mecanitzar les operacions aritmètiques bàsiques. Ara bé: hem d’assegurar-nos sempre que el que practiquem a casa s’hagi descobert i construït, abans, a classe.

Dit això, al nostre web t’oferim:

  • Vídeos amb algunes de les estratègies de càlcul que fan servir els alumnes habitualment. Després que l’infant les hagi descobert i treballat a classe, podeu practicar-les i consolidar-les a casa.
  • Seminaris per a famílies que vam fer a principi de curs, que t’ajudaran a entendre el projecte d’Innovamat i com aprenen els teus fills a l’aula.

Esperem que aquests vídeos et serveixin com a punt de partida per començar a ajudar des de casa.

Per què a Innovamat no es resolen les operacions com ho fèiem nosaltres?

La manera tradicional de representar i resoldre per escrit les operacions aritmètiques, la que vam aprendre la gran majoria de nosaltres, requeria mecanitzar per arribar al resultat correcte; i això provocava, en molts casos, que no s’entengués el que es feia.

Abans, l’objectiu era obtenir el resultat de forma ràpida. Ara, en canvi, ens centrem a trobar i treballar diferents estratègies per resoldre una mateixa operació. Això permet que els alumnes entenguin què fan en cada moment i, d’aquesta manera, desenvolupin la competència matemàtica mentre respectem els seus ritmes d’aprenentatge.

Un cop ens hem assegurat que ja han comprès l’operació en qüestió, també els ensenyem l’algoritme tradicional, però entenent-lo.

Per què la proposta d’Innovamat utilitza pantalles?

A Innovamat apostem per un ús moderat de la tecnologia amb finalitats educatives: els alumnes practiquen de manera sistemàtica, durant uns minuts a la setmana, amb l’App Innovamat.

App Innovamat

Aquesta decisió, conscient i meditada, la fonamentem al voltant de dos punts:

  • Les pantalles formen part de la nostra vida, en entorns d’oci i laborals. Si amaguem aquesta realitat als menors, hi ha el perill que, quan descobreixin aquesta tecnologia, no disposin de les eines necessàries per interactuar-hi de forma responsable. Pensem, per tant, que a l’escola els infants poden acostar-se millor a una gestió conscient de les pantalles i familiaritzar-se amb els usos educatius que poden tenir. A més, la majoria de currículums oficials posen molt d’èmfasi en el desenvolupament de la competència digital.
  • La tecnologia juga un paper clau per facilitar la tasca docent. L’App Innovamat permet personalitzar l’aprenentatge amb correccions en temps real i, si l’alumne s’equivoca, li ofereix ajudes pensades didàcticament, difícils de gestionar amb tot el grup davant una fitxa de paper.

T’ho expliquem amb més detall aquí.

Com es treballen les matemàtiques amb Innovamat?

Cada vegada són més els docents que comparteixen el valor de fomentar la competència matemàtica entre l’alumnat. Amb els continguts curriculars no n’hi ha prou: hem entès el valor de transmetre també una manera de fer, uns processos (resoldre problemes, raonar, argumentar, connectar idees, comunicar-les i representar-les) que vertebren el quefer matemàtic i que són tan importants com el contingut en si. Busquem, per tant, que l’alumnat desenvolupi la competència matemàtica mentre descobreix i construeix conceptes a poc a poc, manipulativament, per comprendre’ls, consolidar-los i aplicar-los. És a dir: vetllem perquè l’alumnat desenvolupi estratègies perdurables i un esperit matemàtic crític.

Un exemple: dominar l’algoritme tradicional de la divisió no implica saber dividir. Quin sentit té avui en dia centrar tots els esforços en aquest tipus d’algoritmes? En comptes de començar ensenyant-lo, podem abordar la divisió a partir d’agrupar o repartir objectes; després, guiem una conversa per compartir estratègies i arribar a un algoritme transparent. Ja hi haurà temps, un cop comprès el significat de dividir, d’aprendre un algoritme compacte, com el tradicional, i practicar-lo. Paral·lelament, cal que desenvolupin el càlcul estimatiu, el mental, l’ús de la calculadora, i el criteri per triar quin tipus de càlcul és el més adequat. La nostra proposta contempla aquests detalls, fins i tot més enllà del càlcul, amb idees fonamentades pel que dicta la investigació i la nostra experiència docent. La clau rau a transmetre a l’alumnat què significa fer matemàtiques. I per això, es proposa fomentar a l’aula un ambient de resolució de problemes que gira al voltant de la manipulació i la conversa entre iguals, guiada pel mestre. Així, es promouen oportunitats d’aprenentatge perquè l’alumnat desenvolupi els continguts curriculars al mateix temps que la competència matemàtica.

Es tenen evidències que la proposta Innovamat funciona?

A l’equip didàctic d’Innovamat sempre hem pensat, dissenyat i escrit les nostres propostes d’activitats partint d’una combinació poderosa: els anys d’experiència en recerca i docència universitària, i els d’experiència a l’aula. En altres paraules: partim del que ens diu la investigació i ho casem amb el que hem provat durant anys a l’escola o l’institut. En aquests moments, l’equip està format per més de 40 mestres i professors de totes les etapes, des d’infantil fins a la universitat. Llegim, investiguem, discutim, donem classe, provem i, en definitiva, aprenem junts en un ecosistema privilegiat. D’aquí neixen els nostres recursos educatius, i per això sovint diem que Innovamat és un projecte de docents per a docents, basat en la recerca i en el que sabem que funciona.

Però això no és suficient. Tenim una responsabilitat que ha d’anar més enllà: hem de poder aprofitar que coneixem i treballem al costat dels milers de docents que porten les nostres idees a l’aula. De fet, hem de poder aprofitar aquesta força per tancar el cercle: la implementació dels nostres recursos a l’aula contribueix a la recerca acadèmica de la qual partíem per crear aquests mateixos recursos.

Per això, el curs passat vam crear el Grup Piràmide, un grup de recerca propi vinculat a diferents universitats i institucions, que té per objectius dur a terme estudis que contribueixin a la didàctica de les matemàtiques en general, i a mesurar l’impacte de la proposta d’Innovamat en particular, per millorar-la.

Què passa quan després d’haver fet Innovamat a l’escola, a l’institut no ho fan?

La nostra proposta és curricular i vas des d’infantil fins a secundària; la qual cosa significa que treballem tots els continguts requerits dins del marc legal vigent i que, a més, seguim les orientacions metodològiques recomanades per a cada etapa. Això ens assegura que, si la proposta s’implementa correctament, no hi hagi problemes en la transició entre etapes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>