Famílies, això és Innovamat

Prepara’t per veure les matemàtiques com no les havies imaginat

El món canvia. I la manera d’aprendre matemàtiques?

Fa uns anys no ens hauríem imaginat que podríem fer videotrucades des de qualsevol dispositiu.

Ni que els ordinadors serien capaços de resoldre problemes complexos o de fer milers de càlculs per segon. Ni que els telèfons mòbils tindrien calculadores integrades.

Ara bé, tal com fèiem nosaltres a les nostres classes de matemàtiques, molts infants segueixen dedicant hores a memoritzar fórmules i mecanitzar sense comprendre, moltes vegades per fer tasques que pot resoldre una màquina en qüestió de segons.

Però, per què cal canviar?

Hi ha molts alumnes que, a classe, no entenen què fan ni per què ho fan. Això els genera ansietat, rebuig cap a les matemàtiques i, en alguns casos, els pot condicionar la presa de decisions en relació amb els seus estudis superiors.

Les institucions referents en didàctica de les matemàtiques (NRICHNCTMFreudenthal…), després d’anys de recerca, defensen que a les aules els infants han d’aprendre a resoldre problemes, raonar, connectar idees, comunicar i representar per desenvolupar el pensament crític.

Tot això s’aconsegueix mitjançant un aprenentatge de les matemàtiques personalitzat i centrat en l’alumne, que tingui com a objectiu potenciar les seves habilitats i coneixements.

Què proposem per fer realitat aquest canvi?

Innovamat va néixer amb l’objectiu de millorar l’aprenentatge de les matemàtiques.

Per aconseguir-ho, elaborem una proposta curricular adreçada als centres educatius, i recursos perquè les famílies puguin practicar matemàtiques a casa.

Innovamat no és un mètode. És un conjunt de recomanacions per als docents i recursos estructurats seguint les bases de les institucions internacionals.

+300 persones dedicades a l’educació dels teus fills

Experts en didàctica, matemàtiques, docència, pedagogia, enginyeria…

Treballem perquè els infants puguin comprendre les matemàtiques, entendre-les i aplicar-les, no només memoritzar-les. I això no fa que l’aprenentatge sigui més difícil!

Estem convençuts que molts conceptes matemàtics els poden descobrir els alumnes, de mica en mica, amb la figura del docent com a guia.

Escoles d’arreu del món ja s’havien sumat a aquest canvi, i ara és el vostre centre educatiu el que també ha fet el gran pas.

El dia a dia a la classe

Cada centre educatiu tria i adapta els recursos que oferim des d’Innovamat en funció de les necessitats dels alumnes. I nosaltres ens encarreguem d’acompanyar-los perquè treguin tot el potencial a la proposta.

Volem aules vives, on el coneixement neixi de la comprensió. Per això en una bona classe de matemàtiques mai no hi ha de faltar:

Conversa

A través de preguntes i reflexions, es crea un ambient de conversa a l’aula en què tots els alumnes, independentment del seu domini del contingut, participen i discuteixen sobre diverses estratègies, representacions i solucions.

Experimentació

A classe descobreixen conceptes i propietats matemàtiques, a través de materials manipulatius i altres recursos. Aquests recursos permeten entendre de manera vivencial els continguts més complexos i assentar la base per donar pas a l’abstracció.

Pràctica

Després de descobrir els conceptes, cal trobar moments per practicar els procediments. En altres paraules: està bé practicar una llista de sumes i restes, per exemple, però només quan ja hem entès què vol dir sumar o restar. Amb els quaderns de registre i la pràctica digital, els alumnes assimilen, de manera autònoma i personalitzada, els procediments construïts.

Si vols conèixer les dinàmiques que es duen a terme a classe segons l’etapa educativa, les pots consultar aquí: InfantilPrimària Secundària.

Aquesta manera d’aprendre matemàtiques sorprèn

A Innovamat no ens hem inventat res. Entenem que les matemàtiques, tal com dicta la investigació educativa, van molt més enllà de memoritzar fórmules i mecanitzar algoritmes.

Sabem que la nostra proposta suposa un canvi important i que hi ha dinàmiques que, al principi, poden sorprendre. Entre aquests canvis en la manera de treballar, observarem que els alumnes:

Utilitzen estratègies diferents

Els alumnes resolen sumes, restes, multiplicacions i divisions des de la comprensió, amb diferents estratègies. Els algorismes tradicionals poden ser-ne una, però només quan se’n comprèn el significat.

Comprenen abans de memoritzar

Dediquen molt de temps a aprofundir en el significat dels conceptes, perquè el que és realment important és que els entenguin. Això fa que triguin més a començar a mecanitzar processos per arribar a un resultat, però quan ho facin, serà comprenent el que fan.

Manipulen materials

A través de la manipulació aconsegueixen descobrir conceptes matemàtics abstractes, perquè així aconseguim que els conceptes siguin «palpables». Quan ja els han comprès, són capaços d’escriure’ls amb símbols matemàtics i, finalment, interioritzar-los.

unnamed-2.png

Practiquen a través de l’app

Treballen amb aquesta eina un cop a la setmana, i no més de 45 minuts, els conceptes construïts a classe. A més, l’aprenentatge és personalitzat i s’adapta a les necessitats de cada infant, per potenciar-ne les qualitats i atendre la diversitat.

I com puc ajudar des de casa?

Aquí trobaràs recursos que poden ajudar-te a entendre millor la proposta d’Innovamat i com la treballem a l’aula.