Es busca pagès!

On l’ofici de pagès no s’acaba mai

L’ofici de pagès té la continuïtat garantida al Pla de Santa Maria, almenys durant els propers cinquanta anys, un fet excepcional dins de Catalunya si es té en compte el moment de crisi que viu el sector. A més, la senya d’identitat d’aquest territori és i seguirà sent el cultiu de secà. Aquestes són algunes de les conclusions que els alumnes de cinquè de primària de l’Escola Sant Ramon han extret a partir de les entrevistes a una quinzena de famílies pageses i que dimecres, dia 6 de març, van exposar durant la presentació  del seu projecte Es busca pagès!

L’acte, que va tenir lloc a la sala d’actes de l’abadia, va reunir una trentena de pagesos que integren les quinze famílies que apareixen en aquest reportatge elaborat pels alumnes, i que ha comptat amb l’Equip docent format per les docents Anna M. Roig, Erea Bresolí, Assumpció Montserrat i Xavier Suñé.

A partir del gènere periodístic de l’entrevista els alumnes han indagat en els orígens de les diferents nissagues que, generació rere generació, s’han dedicat a l’ofici de pagès. L’estudi ha permès conèixer de prop com es van iniciar en aquesta feina, les peculiaritats d’una terra de cultiu predominantment de secà, l’evolució en les metodologies de treball, els obstacles que han superat i els reptes que afronten.

Les famílies de pagesos que han intervingut en aquest projecte educatiu són: Cal Cosinyola, Cal Salvadoret, Martí Rull Sallés, Cal Sales, David Guimet, Anton Fortuny, Cal Grauet, Cal Casals, Cal Macianet (Marc Vila), Cal Frabiol, Cal Panseta, Cal Fitó, Cal Bartra, Mas Vicenç i Joan Balañà Cunillera, el qual ostenta el privilegi de ser el pagès de més edat al Pla de Santa Maria.

La directora de l’escola es mostrava especialment agraïda per la implicació del grup de col·laboradors, que ha estat integrat per la Rita Montcusí (il·lustracions), el Ramon Ferré (reportatge fotogràfic), el Josep Maria Canela, (documentació toponímica), l’Antonio Tocado (reportatge audiovisual), i l’Anna M. Estallo, que ha aportat el vessant més periodístic del projecte i és qui ha ajudat l’alumnat a entendre què eren els titulars i les entradetes de les entrevistes. En la posada en escena hi ha participat l’equip d’attrezzo integrat per 100seSon Produccions (Roger Valls),  Instal·lacions Anton Montserrat (Andreu Montserrat), així com l’Ajuntament del Pla de Santa Maria, que va cedir el conjunt d’accessoris de decoració que es van fer servir en el muntatge de l’escenografia.

Podeu veure totes les fotografies, aquí.