Ambient Emocional a CG

A l’ambient emocional, els i les alumnes disposen de 6 microespais en els quals poden expressar de diverses maneres allò que senten i pensen. L’objectiu de l’ambient és que aprenguin a exterioritzar les emocions, ja que avui dia cada cop costa més. Vivim en una societat que genera estrès i fa que vivim accelerats i, costa trobar aquells moments necessaris per trobar-nos amb nosaltres mateixos i fer-nos un autoanàlisi de com ens sentim. Per aquest motiu, la creació d’aquest ambient emocional, el qual tinguem l’oportunitat de tenir aquell espai per poder exterioritzar les pròpies emocions. 

Els microespais estan pensats perquè puguin expressar-se com els sigui més còmode i també trobar aquell moment de calma. A l’ambient trobem 6 microespais:

  • Microespai m’autoanalitzo: a través de l’escriptura fent una llista de coses bones d’un mateix/a donant resposta a preguntes.
  • Microespai verbalitzo: a través de l’oralitat s’ha de completar unes frases inacabades per tal de dir en veu alta allò que sents.
  • Microespai dibuixo: Expressar emocions a partir del dibuix donant resposta a diferents tipus de frases.
  • Microespai efecte mirall: a partir de fotografies de persones expressant les emocions  bàsiques i també altres expressions amb la cara, han d’identificar-les i imitar aquestes emocions davant d’un mirall.
  • Microespai de la calma: en aquest espai trobem un seguit de material relaxant i 8 targetes en les quals s’ha de llegir per tal de recordar emocions properes viscudes. 
  • Microespai la plastilina de les emocions: A partir de diferents plantilles de cares, s’haurà de fer la cara d’una persona amb plastilina representant una emoció. 

Els materials de cada microespai es deixen a disposició dels i les alumnes i ells i elles són qui decideixen en quin espai volen estar i amb qui. Per parelles o en petits grups van descobrint el material tot respectant les normes i mantenint la inclusió dels companys/es i el respecte envers tothom. 

Al principi de cada sessió es fa una rotllana per fer una assemblea inicial i a cada inici de sessió sempre es farà un ritual amb música relaxant de fons: 

  1. La papallona: respiracions amb les mans juntes a sobre del diafragma per sentir la pròpia respiració.
  2. Tancar els ulls i analitzar com em sento.
  3. Verbalitzar amb una paraula com em sento en aquell moment.

Aquest ritual serveix per començar l’ambient amb relaxació i tranquil·litat.

Abans d’acabar la sessió es fa una rotllana, una assemblea final, cada alumne explica com s’ha sentit i que ha fet. Abans de marxar es faran 3 respiracions.  

 

Els objectius d’aquest ambient són:

  • Identificar les pròpies emocions.
  • Conèixer i aprendre diferents maneres per poder exterioritzar i expressar les emocions.
  • Valorar la importància d’expressar les emocions d’un mateix/a.
  • Expressar sense por ni vergonya el que sent un mateix/a.
  • Pujar l’autoestima i seguretat d’un mateix/a.
  • Mostrar autoconeixement.
  • Afavorir l’equilibri emocional.
  • Possibilitar una bona salut mental.
  • Millorar les habilitats socials.
  • Gaudir de la tranquil·litat i la relaxació.
  • Tenir cura del material que se’ls presenta a cada microespai.
  • Compartir els microespais i el material amb els seus companys/es.