Projecte Educatiu de Centre (Resum)

ESCOLA QUE APRÈN

 

Quins objectius volem assolir?

1- Millorar els resultats acadèmics

És per això que hem centrat tot els nostres esforços en establir tres entorns inclusius d’aprenentatge per a crear una diversitat d’estratègies que afavoreixin l’aprenentatge significatiu del nostre alumnat. Escoltar, parlar, llegir i escriure en català, castellà i anglès, així com en els llenguatges matemàtic, artístic musical, visual i plàstic amb la finalitat de trobar solucions als problemes de la vida diària d’autonomia personal, de convivència o de caràcter tècnic o tecnològic.

Treball globalitzat per Ambients a Educació Infantil, Cicle Inicial i Cicle Mitjà.

Treball globalitzat per Projectes: des de P3 fins a 6è de Primària

Tallers per a treballar habilitats: Taller d’escoltar, llegir i parlar. Taller d’escoltar, escriure i parlar .Taller de resolució de problemes a tota la Primària. Taller d’orquestra de 2n a 6è dins del TÀNDEM amb l’EMMCA de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.

Altres activitats tan significatives com les anteriors i que ens defineixen com a escola són: el projecte Tandem-Orquestra a l’escola, activitats d’aprenentatge i servei, la participació en les accions de LH Escoles Sostenibles, entre d’altres.

Tot aquest conjunt estratègies i projectes es defineixen per a aconseguir aquest primer objectiu i també també per a millorar el altres objectius de centre.

 

2- Millorar la cohesió social

Acollir d’una manera equitativa a totes les famílies i a l’alumnat, millorar la relació, la participació  i la cooperació de les famílies en les diferents activitats proposades, reduir l’absentisme escolar, facilitar la participació ciutadana en el seu entorn.

Els projectes dirigits a l’assoliment d’aquest objectiu són el de Socialització i activitats Extraescolars amb l’AMPA, així com la participació  en els Plans d’Entorn proposats per l’administració Educativa.

 

3- Esdevenir una escola que aprèn

L’objectiu final fa referència no només a l’alumnat sinó a tota la comunitat educativa i, principalment, al professorat. Estem aprenent, innovant, coneixent noves maneres de treballar, i per això, és un objectiu comú, entre nosaltres i amb altres xarxes educatives, de manera individual i cooperativa. El nostre lema, i fita que ens defineix és: Som una escola que aprèn.

La participació en la Xarxa de Competències Bàsiques del Departament d’Educació des de fa 8 cursos ens ha permès millorar la formació del professorat cada any.

 

Què és l’escola?

L’escola la conformem quatre col·lectius amb capacitat per aprendre: Alumnat, Docents, Famílies, Serveis

Planifiquem de manera estratègica i cíclica a través de la anàlisi DAFO de la realitat, del disseny de propostes de millora, de la seva implementació sistemàtica i de l’avaluació amb indicadors del procés d’aplicació i dels resultats obtinguts.

Què significa aprendre?

Entenem que només hi ha veritable aprenentatge quan som capaços d’identificar, de reconèixer i de rectificar els Errors comesos.

Què aprenem?

A l’escola aprenem a millorar cinc Habilitats humanes bàsiques: Escoltar, Parlar, Llegir, Escriure i Resoldre problemes i conflictes. 

Ho fem en diferents Llenguatges: Català, Castellà, Anglès, Matemàtic, Visual, Plàstic, Musical, Corporal.

I en diferents Àmbits: Natural, Social, Cultural, Tecnològic, Digital, Esportiu.

Tot això ho estructurem tenint el currículum oficial com a referent.

Per a què aprenem?

Estem convençuts de que l’autèntica finalitat de l’escola és formar persones  Competents en la resolució dels problemes de les preguntes i dels reptes reals del dia a dia,  així com en la resolució dels conflictes que apareixen de manera natural en la convivència quotidiana.

Com facilitem l’aprenentatge?

Promovem una metodologia centrada en el Protagonisme de l’alumnat com a únic actor eficaç en l’assoliment dels seus aprenentatges i que defineix el paper del/la docent  com el seu guia o model de referència.

Facilitem la Inclusió dels diferents ritmes d’aprenentatge de cada individu amb la flexibilització dels instruments d’ensenyament: simples Adaptacions metodològiques o de materials educatius i Plans Individualitzats que modifiquen els criteris d’avaluació.

Activem la Iniciativa i la Creativitat de l’alumnat i del professorat com a mitjà de la millora del procés d’ensenyament i aprenentatge.

Oferim tres Entorns Inclusius d’Aprenentatge a mode d’escenaris vitals on desenvolupar les competències bàsiques necessàries per a resoldre els problemes, les preguntes, els reptes i els conflictes.

Com sabem el que hem après?

Creiem que l’Avaluació és el motor de l’aprenentatge, que  no es pot aprendre sense avaluar i que l’alumnat és el protagonista de l’avaluació: la correcció només pot fer-la qui s’ha equivocat.

Sabem que els bons aprenents són molt autònoms i són capaços de decidir què han de fer per millorar.

Al final, la nota només és la certificació del que hem après, per tant els nens i les nenes també poden qualificar-se.

Utilitzem  Instruments d’avaluació competencial per garantir que els aprenentatges siguin transferibles, significatius, permanents i que permetin resoldre els problemes, les preguntes i els conflictes proposats, al mateix temps que l’adquisició de nous aprenentatges.

Compartim els objectius i els criteris d’avaluació entre el professorat, l’alumnat i les famílies per tenir clar al màxim possible els nivells d’exigència de cadascú.

Donem bases d’orientació dels processos, dels mecanismes, dels procediments a realitzar en el moment de resoldre cada dificultat de l’aprenentatge.

Consensuem rúbriques per saber en tot moment amb quin grau de qualitat estem donant resposta a les preguntes, problemes i reptes.

Afavorim l’autoavaluació i la coavaluació per millorar l’autonomia dels aprenentatges.

Elaborem carpetes d’aprenentatge al llarg del procés per donar significat, fixar i assimilar tot allò rellevant per a l’aprenent.  

On i amb què aprenem?

Les activitats d’aprenentatge que proposem tenen unes franges horàries amples en les que l’enfocament del treball és globalitzat i on el suport a la diversitat es realitza dins de l’aula ordinària. Els agrupaments són heterogenis i promouen el treball cooperatiu de l’alumnat. També inclouen la participació activa de les famílies en certs moments.

Entenem que la Programació de les seqüències didàctiques es pot decidir i fixar abans, durant o després del procés d’ensenyament i aprenentatge per garantir l’equilibri entre l’adequació als interessos i motivacions de l’alumnat i els requisits del currículum. 

Hem constatat que per afavorir els bons aprenentatges hem d’oferir activitats, materials i recursos molt diversos, fugint de la uniformitat i dels exercicis sense cap finalitat més enllà que en sí mateix.

Apostem per la Formació continuada del professorat com a garantia del grau d’innovació necessari per a donar resposta a la canviant realitat del món actual i de l’entorn concret de l’escola.

Què ha après l’escola?

Creiem que la Documentació pedagògica del centre ha estat el resultat dels acords presos a les reunions dels diferents equips docents al llarg dels cursos. Per tant, l’escola  ha après que els projectes, plans, activitats, etc. que vertebren la seva l’activitat conformen una veritable carpeta d’aprenentatge històrica i com a tal ens obliga al seu coneixement i compliment per part de tot el professorat.

  • Entorn inclusiu d’aprenentatge per Ambients.  L’alumnat decideix quina de les propostes que cada docent li ofereix vol fer, en grup reduït i heterogeni, amb un material de qualitat, seleccionat i organitzat pel docent, amb l’objectiu de manipular-lo, d’investigar i d’augmentar les seves vivències i les seves descobertes. Com a conseqüència sorgeix la necessitat de comunicar aquestes experiències als altres.
  • Entorn inclusiu d’aprenentatge per Projectes. L’alumnat s’enfronta a un problema o a una pregunta que l’interessa i amb el grup classe s’organitza en petits equips cooperatius d’investigadors que troben la solució o la resposta amb la guia de dos docents. Un cop trobada la transmeten a d’altres persones per diversos mitjans.
  • Entorn inclusiu d’aprenentatge per Tallers. L’alumnat ha d’adquirir habilitats concretes necessàries per poder resoldre petits reptes de caire lingüístic (lectura i escriptura), matemàtic (situacions problema) i musical (TÀNDEM Orquestra a l’escola) amb el suport del modelatge dels docents.
  • Aprenentatge i servei. L’alumnat es prepara a consciència per a oferir serveis a d’altres persones (Aprendre a jugar en pau, Padrins científics, Consell de Nois i Noies, Padrins de lectura, Ambaixadors de la Música, Green Team).
  • Projecte de Socialització de materials i sortides educatives.

La col·laboració de l’AMPA de l’escola permet garantir tots els recursos materials dins i fora del centre independentment de la data d’incorporació al centre de l’alumnat oferint moltes facilitats per a la gestió econòmica. 

  • Dinamització de l’AMPA

La col·laboració amb l’AMPA permet mantenir aquesta figura que possibilita la programació d’activitats extraescolars per a l’alumnat del centre així com la participació de les famílies en programes de formació de pares. També serveix de mediador entre les famílies i l’escola.

  • Pla de convivència. Normes i protocols de prevenció, de mediació i de sanció encaminat a la gestió assertiva dels conflictes.
  • Pla TAC i MAV. 

Protocols d’utilització dels mitjans tecnològics i digitals.

    • Pla de Formació del Centre: Xarxa de Competències Bàsiques i Formació Interna de Centre relacionada amb els Entorns Inclusius d’Aprenentatge
    • Pla d’avaluació. Interna i Externa. Instruments d’avaluació. Formativa i Formadora. Sessions d’avaluació. Nivells de documentació: de comunicació oficial, de comunicació entre docents, de comunicació a l’alumnat i a les famílies. 
  • Pla Integral de la Florida Les Planes

Creació de l’Orquestra del Meu Barri

  • Pla educatiu d’entorn La Florida

Dóna suport al treball en xarxa amb les entitats de l’entorn amb actuacions concretes:

  • TANDEM d’Orquestra a l’Escola (EMMCA)
  • Comissió socioeducativa (Serveis Socials)
  • Tallers d’Estudi Assistit (Esplai La Florida)
  • Pla d’Innovació educativa Pla d’Entorn 0-20

Incorporació de una TIS compartida amb l’escola Pau Casals

Tallers diversificats en horari extraescolar dirigit a l’alumnat vulnerable.

  • Projecte d’activitats extraescolars

Permet complementar la formació integral de l’alumnat incorporant activitats de caire esportiu, cultural i acadèmic coordinat per l’AMPA amb la participació de diverses entitats: Consell Esportiu de L’Hospitalet, Departament d’Educació, Ajuntament de l’Hospitalet

  • Programa LACM

Activitat extraescolar de Llengua àrab i cultura marroquines sufragat pel Departament d’Educació

  • Escoles Sostenibles de l’Hospitalet de Llobregat.

Planificació anual de totes les accions dirigides a la conscienciació mediambiental. 

 

L’Hospitalet de Llobregat, 15 de gener de 2019