Qualificacions
Codi Valor
AE –> Assoliment excel·lent
AN –> Assoliment notable
AS –> Assoliment satisfactori
NA –> No assoliment
ÀMBITS I ÀREES
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
-
Àrea de llengua catalana i literatura
|
|
Comunicació oral |
- Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars.
- Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
- Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals.
|
Comprensió lectora |
- Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars en diferents suports i formats.
- Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i valorar el contingut d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura
- Utilitzar, per comprendre un text, l’estructura i el format de cada gènere textual i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals.
- Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi.
|
Expressió escrita |
- Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.
- Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari.
- Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa.
|
Lectura i creació de textos literaris |
- Llegir fragments i obres i conèixer alguns autors i autores significatius de la literatura catalana, castellana i universal.
- Crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i ficcions.
|
Plurilingüisme i interculturalitat |
- Ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana, i mostrar interès per l’ús de la llengua catalana
- Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, l’Estat espanyol, d’Europa i del món.
|
-
Àrea de Llengua castellana i literatura
|
|
|
Comunicació oral |
- Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars.
- Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
- Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals.
|
Comprensió lectora |
- Llegir amb fluïdesa per comprendre textos de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars en diferents suports i formats.
- Aplicar estratègies de comprensió per obtenir informació, interpretar i valorar el contingut d’acord amb la tipologia i la complexitat del text i el propòsit de la lectura
- Utilitzar, per comprendre un text, l’estructura i el format de cada gènere textual i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals.
- Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi.
|
Expressió escrita |
- Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.
- Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari.
- Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa.
|
Lectura i creació de textos literaris |
- Llegir fragments i obres i conèixer alguns autors i autores significatius de la literatura catalana, castellana i universal.
- Crear textos amb recursos literaris per expressar sentiments, realitats i ficcions.
|
Plurilingüisme i interculturalitat |
- Ser conscient de la pertinença a la comunitat lingüística i cultural catalana, i mostrar interès per l’ús de la llengua catalana.
- Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, l’Estat espanyol, d’Europa i del món.
|
-
Àrea de 1a llengua estrangera
|
|
|
Comunicació oral |
- Obtenir informació bàsica i comprendre textos orals senzills o adaptats de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit escolar.
- Planificar i produir textos orals breus i senzills adequats a la situació comunicativa
- Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals bàsiques.
|
Comprensió lectora |
- Aplicar estratègies per obtenir informació bàsica i comprendre textos escrits senzills o adaptats de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i de l’àmbit escolar.
- Utilitzar els trets visuals, discursius i lingüístics bàsics d’un text d’estructura clara per comprendre’l.
- Utilitzar eines de consulta per accedir a la comprensió de textos.
|
Expressió escrita |
- Planificar textos senzills a partir de la identificació dels elements més rellevants de la situació comunicativa.
- Produir textos senzills amb adequació a la situació comunicativa i amb ajut de suports.
- Revisar el text per millorar-lo en funció de la situació comunicativa amb l’ajut de suports específics.
|
Comprensió i reproducció de textos literaris |
- Comprendre i valorar textos literaris senzills, adaptats o autèntics, adequats a l’edat.
- Reproduir oralment i reescriure textos literaris senzills per gaudir-ne i fomentar el gaudi dels altres.
|
Plurilingüisme i interculturalitat |
- Utilitzar estratègies plurilingües per a la comunicació
|
ÀMBIT MÀTEMÀTIC
|
|
|
Resolució de problemes |
- Traduir un problema a una representació matemàtica i emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre’l.
- Donar i comprovar la solució d’un problema d’acord amb les preguntes plantejades.
- Fer preguntes i generar problemes de caire matemàtic.
|
Raonament i argumentació |
- Fer conjectures matemàtiques adients en situacions quotidianes i comprovar-les.
- Argumentar les afirmacions i els processos matemàtics realitzats en contextos propers.
|
Relacions entre conceptes (connexions) |
- Establir relacions entre diferents conceptes, així com entre els diversos significats d’un mateix concepte.
- Identificar les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i escolars i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.
|
Comunicació i representació matemàtica |
- Expressar idees i processos matemàtics de manera comprensible tot emprant el llenguatge verbal (oral i escrit).
- Usar les diverses representacions dels conceptes i relacions per expressar matemàticament una situació.
- Usar les eines tecnològiques amb criteri, de forma ajustada a la situació, i interpretar les representacions matemàtiques que ofereixen.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI
-
Àrea de coneixement del medi
|
|
|
Valoració, interpretació i anàlisi del món actual |
- Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
- Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.
- Interpretar l’espai a partir dels elements del territori i de les seves representacions per situar-s’hi i desplaçar-se.
- Analitzar paisatges i ecosistemes tenint en compte els factors socials i naturals que els configuren, per valorar les actuacions que els afecten.
- Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur.
|
Salut i equilibri personal |
- Adoptar hàbits sobre alimentació, activitat física i descans amb coneixements científics, per aconseguir el benestar físic.
- Prendre consciència del propi cos, de les emocions i sentiments propis i aliens, per aconseguir l’equilibri emocional i afavorir la convivència.
- Prendre decisions sobre higiene i salut amb coneixements científics per a la prevenció i el guariment de malalties.
|
Tecnologia i vida quotidiana |
- Utilitzar materials de manera eficient amb coneixements científics i criteris tecnològics, per resoldre situacions quotidianes.
- Dissenyar màquines simples i utilitzar aparells de la vida quotidiana de forma segura i eficient.
|
Ciutadania |
- Adoptar hàbits sobre l’adquisició i ús de béns i serveis, amb coneixements científics i socials per esdevenir un consumidor responsable.
- Participar en la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, per millorar la convivència i per afavorir un entorn més just i solidari.
- Valorar el sistema democràtic partint del coneixement dels sistemes polítics per esdevenir futurs ciutadans crítics.
|
ÀMBIT ARTÍSTIC
-
Àrea educació artística:
visual i plàstica / música i dansa
|
|
|
Percepció, comprensió i valoració de les diferents realitats artístiques |
- Mostrar hàbits de percepció conscient de la realitat visual i sonora de l’entorn natural i cultural.
- Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical i estratègies per comprendre i apreciar les produccions artístiques.
- Comprendre i valorar elements significatius del patrimoni artístic proper, de Catalunya i d’arreu.
- Comprendre i valorar elements significatius de la contemporaneïtat artística.
|
Interpretació i producció artística |
- Emprar elements bàsics del llenguatge visual amb tècniques i eines artístiques per expressar-se i comunicar-se.
- Interpretar música vocal i instrumental amb els elements i recursos bàsics del llenguatge musical.
- Emprar els elements i recursos bàsics del llenguatge escènic, per expressar-se, interpretar i comunicar-se.
|
Imaginació i creativitat |
- Improvisar i crear amb els elements i recursos bàsics dels diferents llenguatges artístics.
- Dissenyar i realitzar projectes i produccions artístiques multidisciplinàries.
|
ÀMBIT D’EDUCACIÓ FÍSICA
|
|
|
Activitat física |
- Resoldre situacions motrius de forma eficaç en la pràctica d’activitats físiques.
- Prendre consciència dels límits i les possibilitats del propi cos en la realització d’activitats físiques
|
Hàbits saludables |
- Mostrar hàbits saludables en la pràctica d’activitats físiques i en la vida quotidiana.
- Valorar la pràctica habitual de l’activitat física com a factor beneficiós per a la salut.
|
Expressió i comunicació corporal |
- Comunicar vivències, emocions i idees utilitzant els recursos expressius del propi cos
- Prendre part en activitats col·lectives d’expressió i comunicació corporal per afavorir la relació amb els altres
|
Joc motor i temps de lleure |
- Participar en el joc col·lectiu de manera activa mostrant-se respectuós amb les normes i els companys.
- Practicar activitat física vinculada a l’entorn com una forma d’ocupació del temps de lleure.
|
ÀMBIT D’EDUCACIÓ EN VALORS
-
Àrea d’educació en valors socials i cívics
|
|
|
Reconeixement de les emocions i sentiments personals |
- Actuar amb autonomia en la presa de decisions i assumir la responsabilitat dels propis actes.
- Desenvolupar habilitats per fer front als canvis i a les dificultats i per assolir un benestar personal
- Qüestionar-se i usar l’argumentació per superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
|
Relació amb els altres i resolució de conflictes |
- Mostrar actituds de respecte actiu envers les persones, les seves idees, opcions, creences i les cultures que les conformen.
- Aplicar el diàleg com a eina d’entesa i participació en les relacions entre les persones.
- Adoptar hàbits d’aprenentatge cooperatiu que promoguin el compromís personal i les actituds de convivència.
|
Relació i compromís envers l’entorn |
- Analitzar l’entorn amb criteris ètics per cercar solucions alternatives als problemes
- Mostrar actituds de servei i de compromís social, especialment davant de les situacions d’injustícia.
|