Laboratori de transformació educativa

El curs passar vam entrar a formar part del Laboratori de Transformació Educativa, un programa d’innovació pedagògica impulsat pel Departament d’Educació que ens permet revisar, actualitzar i innovar el nostre projecte educatiu, amb l’acompanyament d’un assessor que ens dóna eines, estratègies i ens acompanya en el debat pedagògic intern incorporant una nova cultura de centre que ens fa reflexionar sobre la nostra tasca de docents. Tenim un grup impulsor, que treballa per portar al claustre i a tota la comunitat educativa els debats pedagògics necessaris que ens permeten impulsar i avançar en el procés de transformació, iniciat fa alguns cursos, en l’organització, la introducció de noves metodologies d’ensenyament-aprenentatge i la millora de la relació amb l’entorn. Hem iniciat aquest curs amb un claustre pedagògic on hem reflexionat sobre 4 preguntes que ens ha llençat el laboratori:

• Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

El lideratge és molt important per tirar endavant el canvi pedagògic. Tot el claustre ha de confiar en aquestes mestres de l’escola que acompanyaran a tota la comunitat en aquest procés de canvi. Hi ha d’haver un grup impulsor que lideri i al mateix temps aquest grup ha de ser rotatiu perquè tot el claustre s’hi senti partícip. És per això que és important conèixer les fortaleses i febleses de l’escola per poder trobar els líders més adequats en cada moment.

• Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?

Perquè hi hagi una veritable transformació educativa ha de sorgir una nova cultura docent on tothom ha de tenir una visió global d’escola, i no només de la seva comunitat: ser més oberts a les idees que ens aporten els/les altres, col·laborar en la seva organització i aplicació, ser capaços de veure les nostres limitacions i les nostres fortaleses per ser ajudats i ajudar als altres. És bàsic per això seguir amb espais de reflexió pedagògica per arribar a acords que ens permetin col·laborar i aprendre junts perquè el canvi sigui una realitat. Hem de crear espais de docència compartida on tots/es aprenem uns dels altres; espais d’intercanvi de mestres per poder veure les realitats de com els alumnes aprenen a cada franja d’edat i les dificultats que es plantegen per així resoldre’ls conjuntament.

• Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?

L’escola ha de col·laborar en xarxa amb altres escoles de projectes educatius similars que permetin l’intercanvi d’experiències. Una escola on el claustre ha de ser flexible per adaptar-se al canvi i on el grup ha de col·laborar i superar les individualitats de cadascú. Per avançar, és important conèixer els trets d’identitat de l’escola i treballar per formar-nos i enriquir-nos amb tots els coneixements necessaris per millorar els aprenentatges dels nostres alumnes

• Què hem de fer que no fem i, què hem de deixar de fer?

Abans de fer qualsevol canvi, s’ha de fer un anàlisi pedagògic del per què fem les coses. Un cop s’inicia qualsevol canvi, aquest s’ha d’afiançar i fer un seguiment abans de poder-ne fer la valoració. És important que aprofitem totes les aportacions del claustre: compartir, donar l’opinió, fer autocrítica ens ha d’ajudar a avançar en la presa de decisions que ens portaran a fer una bona transformació a la nostra escola

Durant aquest curs ens hem marcat com a objectiu acabar de definir quina és l’escola que volem per donar al nostra alumnat totes les eines per superar els reptes del futur.