Komtü és un programa que vol acompanyar en la millora del benestar emocional i relacional a les escoles d’infantil i primària. És un projecte gratuït impulsat per la Fundació Nous Cims, que treballa amb totes les persones que acompanyen els infants en el seu procés de creixement, desenvolupament i aprenentatge. Aquest programa té una durada de tres cursos.
Des de l’escola vam escriure una carta de motivació explicant perquè voliem adherir-nos al programa i finalment, vam estar seleccionades com a una de les cinc escoles que el curs 21-22 l’iniciarien!.
PER QUÈ KOMTÜ?
- Les experiències relacionals deixen una empremta emocional que pot condicionar la personalitat i l’actitud dels nens i les nenes al llarg de tota la seva vida.
- Les vivències positives i de confiança amb les persones adultes poden comportar un millor aprenentatge, a més de l’adquisició d’habilitats, valors i capacitats bàsiques com són l’empatia, l’autoconsciència o l’autoestima, entre d’altres.
- Komtü involucra a tota la comunitat educativa per a promoure un entorn positiu i d’acompanyament emocional de l’alumnat.
COM S’ESTRUCTURA?
- El programa Komtü s’estructura al voltant de quatre àrees, denominades “components” que són les que poden influir de manera decisiva en la salut i el benestar emocional dels/de les alumnes en particular i de tota la comunitat educativa en general.
- Aquest s’ha desenvolupat conjuntament entre la Fundació Nous Cims i la cooperativa Eduvic.
QUÈ OFEREIX?
Les Escoles Komtü, seleccionades a partir d’una crida oberta, inicien un procés de transformació en què planifiquen i posen en marxa accions que promocionen la salut relacional, la prevenció i la intervenció precoç.
Un equip de professionals assisteix al centre escolar dos dies a la setmana durant tres cursos oferint acompanyament durant tot el procés tenint en compte les potencialitats i necessitats de cada escola.
COM HO FEM?
Una vegada tot l’equip docent de l’escola coneix el projecte i decideix participar s’inicia una fase prèvia d’organització: es constitueix un equip de coordinació al centre i s’estableix el calendari per dur a terme les accions del full de ruta adaptant-nos a les característiques de cada escola.
- Ens coneixem!: Es realitzen sessions de sensibilització per a presentar el projecte a tota la comunitat escolar. El punt de partida en relació al benestar emocional!
- Durant els primers mesos té lloc un procés de diagnòstic amb tota la comunitat escolar (enquestes, entrevistes i observacions d’aula).
- Definim el full de ruta!: Després de la diagnosi es defineix un full de ruta de centre i es planifiquen les accions a desenvolupar durant la implementació del projecte.
- Planifiquem i implementem les accions!: S’inicien les sessions de formació i de pràctica reflexiva amb el claustre, el treball amb les famílies i amb el personal no docent per portar a terme les accions establertes.
- També s’ofereix assessorament especialitzat per aquells infants i famílies que presentin dificultats específiques.
- L’avaluació i el seguiment del desenvolupament del projecte són dos elements transversals durant tot el procés!