COTI X COTI “El català ara i abans”

La nostra escola està situada en un entorn privilegiat pel que fa a la Catalunya industrial tèxtil de la 1a meitat del segle xx. Es va construir en els terrenys de l’antiga fàbrica de Cal Jepó l’any 1981 i d’aquest emblemàtic espai encara es conserva una de les portes d’accés a la centenària fàbrica de filats de cotó.

Va ser la primera escola pública de Sabadell on tot l’aprenentatge s’impartia en català. Tal com va dir la nostra directora, la Cristina Llistar, en la celebració del 40è aniversari del centre, “Va ser la gent del barri qui va demanar una escola així… els temps han canviat, però intentem mantenir la mateixa essència i la immersió lingüística”.
No cal dir que, per a nosaltres, la nostra llengua té un gran valor comunicatiu, històric i d’arrelament a les persones. Ens estimem el català i ens preocupa veure, viure i haver de conviure amb la davallada que ha experimentat aquests darrers anys tenint en compte l’èxit inqüestionable de la immersió lingüística dels anys vuitanta. Per aquest motiu el curs 2021-22 vam decidir formar part de l’experiència pilot ULAE dins el Pla de promoció de l’ús de la llengua catalana als centres educatius, tota una oportunitat…
Com a escola que educa en valors, transmissió de coneixements i bona entesa comunicativa i lingüística, l’entenem com un espai multicultural on el plurilingüisme forma part dels nostres professionals, de les nostres famílies i sobretot de les nostres nenes i nens. Som una escola amb projecte SIAL (Suport Intensiu a l’Audició i el Llenguatge) i tenim alumnat amb sordesa, sent també la LSC (Llengua de Signes Catalana) una llengua de convivència i d’aprenentatge.
De tot plegat n’estem ben orgullosos i ho volem mantenir…

Tenint com a punt d’inici la formació ULAE i el treball dut a terme per l’equip impulsor que en formava i en forma part, es va decidir fer una anàlisi de necessitats per formular els objectius principals de treball, consensuar acords i establir unes fites amb participació de tota la comunitat educativa: Personal docent, alumnat, famílies, AFA, monitoratge, PAS…

Es van establir tres línies o itineraris de treball en relació amb:
1-Projectes i actuacions transversals de tota l’escola.
2-El dia a dia dels cicles (educació infantil i primària).
3-Compromisos/actuacions amb la resta d’agents educatius i documentació d’escola.

Des de la transversalitat:
-Som una escola amb projecte de teatre que aniria des de la infantil (joc simbòlic, expressió de sentiments i escenificació des de l’ambient de teatre) fins a les representacions escèniques en espais culturals del barri per part de cicle superior (El petit príncep a 5è i Pastorets a 6è).

Altres mostres de la nostra posada en escena serien: Representació de titelles per part de 1r, telenotícies i retransmissió del temps per 4t i 2n amb la corresponent gravació en format digital i croma. Les mostres d’Art i poesia en català per l’alumnat de 3r, també escenificades serien l’exemple de la fusió tradició i modernitat. Tot plegat sempre amb la inclusió de la LSC (llengua de signes catalana), no només com a accessibilitat sinó com a sensibilització des del plurilingüisme i l’ús d’altres codis.
-Celebració de les festes pròpies de la tradició catalana i commemoració de dates específiques com el “Dia internacional de les llengües maternes”.
-Accions de l’equip de sostenibilitat de l’escola: Elements de publicitat i elaboració de cartelleres fent atenció a l’ús escrit de la llengua.
-Salutacions i comiats a tota l’escola cada matí i tarda, amb megafonia i cançons en català.

Des del dia a dia:
A educació infantil
La rutina de la rotllana amb el BON DIA!, fent especial atenció a les fórmules socials, “la notícia” i “el nostre cap de setmana”. En els més grans seria la conversa d’inici de matí i la possibilitat de fer ús del pot de les paraules dolces si manquen idees.
Els contes com a gaudi i estimulació del llenguatge oral permeten també ser model i modelar.
Practicar els reconeixements positius i explícits en intervencions espontànies. Aprofitar rutines com el dinar per generar conversa.

A cicle Inicial
Prendre consciència de l’existència de diferents llengües en el context on vivim (escola, família, amics…). Reflexionar sobre la llengua que utilitzem, concretament el català i en quin context. Les nenes i nens elaboren un gràfic de barres i un MENTIMETER (indicador d’ús mitjançant programari informàtic). El resultat es visualitza, es comenta a classe i es trasllada a casa.

A cicle mitjà
Amb l’arribada de companyes i companyes d’altres procedències lingüístiques creem consciència i ens convertim en models de transmissió i lingüístics.
Aprofitem una activitat de ràdio per fer de la veu, la dicció i l’entonació a més del missatge, l’element rellevant per damunt de la imatge. El resultat per als mateixos nens és sorprenentment satisfactori.

A cicle superior
Apadrinem els nostres petits i petites de cicle inicial. 5è practicarà la lectura en veu alta amb 1r aprofitant el certamen de Sant Jordi (activitat per parelles) amb tria del conte i lectura compartida i 6è mostrarà i practicarà jocs de pati amb cantarella a l’alumnat de 2n i amb una periodicitat quinzenal (serà un gaudi també compartit).

Des de tots els que fem i formem part de l’escola
Som conscients que sense la participació de tota la comunitat educativa difícilment podrem avançar en la part més pragmàtica, és per això que hem posat fil a l’agulla i des de l’equip ULAE s’han establert acords amb “Menjador i extraescolars” i amb l’ AFA per crear “Racons de bones pràctiques”, activitats de foment del català com “Benvinguts al concurs”, inclusió dels contes i cançons en català en les estones de migdia, informació per al monitoratge, tallers i xerrades per a famílies des de l’AFA…
A l’escola sabem de la necessitat de mantenir informada tota la comunitat educativa i d’actualitzar les informacions. Per aquest motiu, a més del document elaborat de PLA D’USOS LINGÜÍSTICS, també hem actualitzat la nostra “carta de compromís” a signar per les famílies i hem valorat a final de curs el “Pla anual d’actuació” introduint modificacions i noves propostes de cara al curs vinent.
Ens queda força per fer, però tot és continuar caminant plegats…

Equip ULAE “Escola Catalunya” (Sabadell)

Clicant la imatge, podreu veure el vídeo de la dansa

     

“El Petit Príncep” 5è Primària                           “Fem titelles” 1r Primària

     

“Pràctica radiofònica” 4t Primària                      “Fem ballar la cuca”   Educació Infantil

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>