Projecte educatiu

(Extracte del projecte Educatiu del Centre)

    PRINCIPIS BÀSICS

L’Escola Catalunya és:

    1.- Una escola pública catalana, acollidora i integradora.

    2.- Una escola activa i dinàmica.

    3.- Una escola que vetlla pel desenvolupament integral de l’alumnat

    4.- Una escola respectuosa amb el medi ambient

    5.- Una escola oberta a l’entorn 

    6.- Una escola participativa

    1.- UNA ESCOLA PÚBLICA CATALANA, ACOLLIDORA I INTEGRADORA

  • Utilitzem el català com a llengua vehicular del centre, com a eina d’aprenentatge i comunicació.
  • Ensenyem la realitat catalana en totes les seves manifestacions: cultural, històrica, llengua i costums, tot i coneixent també les d’altres indrets.
  • Gestionem i controlem el seu finançament, administració i planificació pedagògica mitjançant el Consell Escolar, òrgan format pels diferents estaments representatius de l’escola ( pares, mestres, personal no docent …).
  • Obrim l’escola a tothom que respecti els principis democràtics, sense discriminacions de cap tipus: lingüístiques, de capacitats intel·lectuals i/o físiques, culturals, sexuals, econòmiques, socials…
  • Respectem la pluralitat ideològica, tant pel que fa a les idees polítiques com religioses, les quals s’han de conèixer, però mai s’han d’imposar.
  • Volem superar el risc de fer comunitats separades i hostils per aconseguir una veritable convivència de ciutadans en una mateixa terra, a través del coneixement d’altres realitats diferents a la nostra.
  • Pensem que la convivència entre alumnes amb capacitats intel·lectuals i físiques diferents és un enriquiment per a tota la comunitat educativa. En aquest sentit, a les places reservades per alumnes amb necessitats específiques hi tenim alumnes amb sordesa.

   2.- UNA ESCOLA ACTIVA I DINÀMICA

  • Basem els plantejaments pedagògics en l’observació, l’experimentació i la participació activa dels nens i nenes en les tasques escolars.
  • Fomentem tant el treball en grup com l’individual.
  • Programem sortides i colònies per fer apropar l’alumnat a la realitat que l’envolta i que ha de ser objecte d’estudi.
  • Participem en els projectes que la Generalitat, l’Ajuntament o altres entitats ens posen a l’abast i que creiem interessants per tal de contribuir a un aprenentatge més significatiu (projectes europeus, d’impuls de l’anglès, per la millora de les TIC…).
  • Adeqüem la programació del currículum a la nostra realitat. Es realitzen projectes de treball que sorgeixen dels interessos dels/les alumnes.
  • Treballem per incrementar i millorar cada any l’equipament informàtic i audiovisual.
  • Programem activitats pel foment i l’ús de les noves tecnologies com un mitjà habitual d’ensenyament-aprenentatge.

3.- UNA ESCOLA QUE VETLLA PEL  DESENVOLUPAMENT INTEGRAL DE L’ALUMNAT

  •   Ajudem l’alumnat a realitzar-se intel·lectualment i a desplegar al màxim les potencialitats del seu pensament.
  • Promovem l’autonomia personal, la independència de criteri i  la capacitat d’establir relacions sanes amb les altres persones, sense caure en la dependència ni en la desvinculació .
  • Impulsem la capacitat d’acceptació dels propis errors i de reconeixement dels propis encerts, fomentant l’autoestima i l’equilibri personal.
  • Treballem per la resolució dels conflictes de manera pacífica i assertiva.
  • Els ensenyem a desenvolupar hàbits saludables i eduquem la responsabilitat dels nois i noies en l’obtenció i el manteniment de la pròpia salut  i en la prevenció de l’aparició d’hàbits nocius.
  • Fem viure amb serenitat la sexualitat.
  • Ajudem a l’alumnat a comprendre la realitat i a esdevenir capaços d’actuar-hi.
  • Desenvolupem la capacitat d’actuar eficaçment en el seu àmbit de vida quotidiana ( casa, carrer, escola) i de resoldre els problemes pràctics, tant personals com col·lectius, que s’hi plantegen.
  • Fem entendre que el treball i l’esforç són indispensables per realitzar un bon aprenentatge.
  • Ajudem a l’alumnat a establir i mantenir relacions personals positives i a esdevenir capaços de participar en la vida de grups.
  • Afavorim la capacitat d’experimentar sentiments de  pertinença al grup i a la col·lectivitat de l’escola. També la capacitat d’implicació en els problemes col·lectius i de compromís en la solució d’aquests problemes.
  • Vetllem perquè l’alumnat assumeixi com a valors que cal desenvolupar personalment:
  • La imaginació
  • La capacitat d’entusiasmar-se
  • La creativitat
  • L’atenció
  • L’autenticitat personal en el tracte
  • L’esforç
  • La tenacitat
  • L’austeritat, la senzillesa
  • L’actitud activa davant la vida, l’esperit crític
  • La curiositat i el gust per aprendre

    4.- UNA ESCOLA RESPECTUOSA AMB EL MEDI AMBIENT

  • Promovem actuacions i actituds que respectin el medi ambient  ( no utilització del paper d’alumini, reciclatge i reutilització del paper, de l’aigua …)
  • Participem en activitats de l’Agenda 21 escolar (hort escolar).
  • Tenim tot el  material socialitzat (llibres de text, materials fungibles, eines de treball a l’aula, jocs…)

Aquest fet afavoreix en gran manera el foment de la reutilització i ens ajuda a formar ciutadans solidaris, sensibles i participatius en la comunitat on viuen.

A més comporta una sèrie d’avantatges:

    • Tots els alumnes tenen sempre el material que necessiten quan ho necessiten.
    • Tots els alumnes tenen el mateix material per a treballar, evitant diferències entre ells.
    • Els pares i mares no s’han de preocupar d’anar a comprar el material. La despesa resulta més econòmica per les famílies.
    • Els alumnes aprenen a respectar el material comunitari.

El seguiment de les despeses i els ingressos els fa la comissió econòmica que depèn del Consell Escolar.

5.- UNA ESCOLA OBERTA A L’ENTORN

  •  Facilitem que el nostre alumnat s’integri a la societat de forma crítica i prengui consciència de les exigències de la vida social organitzada.
  • Potenciem aquells aprenentatges que són propis de la cultura en què viuen: educació viària, cultura popular,  coneixement dels avantatges i perills de les noves tecnologies i xarxes socials…
  • Impulsem la participació de forma activa en les activitats que es proposen al barri  i a la ciutat: festes, exposicions, activitats esportives, teatre…

   6.- UNA ESCOLA PARTICIPATIVA

  • Pensem que l’educació i aprenentatge dels nens i nenes és una tasca conjunta entre la família i l’escola.
  • L’escola dóna la possibilitat i anima a totes les famílies a participar-hi a través dels seus òrgans representatius ( AMPA, Consell Escolar) així com de totes les trobades que s’organitzen.