Enfocament competencial del currículum

• Es considera prioritari que l’alumnat pugui fer un ús funcional dels seus aprenentatges que el porti a la reflexió i la verbalització sobre allò que aprèn en comptes que l’alumnat adquireixi continguts descontextualitzats.
  • Es considera prioritari el treball de la competència comunicativa, la matemàtica, l’aprendre a aprendre i l’autonomia personal. En aquest sentit, es dóna valor prioritari al treball intensiu i sistemàtic de la competència comunicativa i la competència matemàtica.
  • Es considera prioritari donar valor transversal a la competència comunicativa. Això implica que en l’accés als coneixements que ofereixen les diferents matèries, la verbalització d’aquests coneixements té caràcter prioritari.
  • Es dóna prioritat a que l’alumnat sàpiga entendre i explicar allò que aprèn per sobre de la repetició mecànica de coneixements.
  • La presència de la llengua en les diferents matèries no ha de ser només implícita, sinó conscient i explícita. Les habilitats lingüístiques vinculades a la comprensió i expressió oral han de ser treballades sistemàticament en altres àrees com a procediments de treball habitual (comprensió dels textos, resums d’aprenentatges i producció de textos, presentacions orals…). Per dir-ho de forma resumida, es dóna prioritat a que l’alumnat pugui verbalitzar el què ha après i pugui aplicar-ho a situacions pràctiques, que no pas memoritzi continguts, sense deixar de donar importància a la memorització com a element important del coneixement i de l’aprenentatge.
  • Es promou un enfocament de les activitats escolars que siguin significatives i contextualitzades, que connectin amb les vivències de l’alumnat i motivin l’aprenentatge. En aquest sentit, la realització de projectes té un paper rellevant en l’enfocament del currículum perquè donen sentit a les activitats i permet donar funcionalitat als aprenentatges.
  • Ens proposem establir l’eix del nostre treball en tallers i projectes de caire manipulador i aplicat que donin sentit a l’aprenentatge dels alumnes per tal d’aconseguir la seva motivació per a la tasca escolar i que facilitin el treball sistemàtic de les competències bàsiques. I apostem també per fomentar el treball cooperatiu entre els nois i noies.
  • La incorporació de tecnologies digitals ha de tenir un pes rellevant en l’adquisició del currículum perquè aporta agilitat i funcionalitat en les activitats, són motivadores per a l’alumnat i aporten elements que ajuden a potenciar l’autonomia personal.

Per fer tot això, volem aprofitar experiències exitoses dutes a terme amb alumnat i entorn de característiques semblants, per tal de poder donar respostes adequades amb la millor eficàcia i eficiència possible.
En aquest sentit, tindran un paper especialment rellevant els tallers manipuladors i d’expressió, com el TALLER DE FUSTERIA, el TALLER DE CONSTRUCCIÓ, EL TALLER DE ROBÒTICA, EL TALLER DE PÀGINA WEB, EL TALLER DE CUINA, EL TALLER D’HORT, EL TALLER DE TEATRE, EL TALLER DE DANSA; i les àrees de VISUAL I PLÀSTICA i de MÚSICA.
Considerem que aquestes activitats:

• són properes i motivadores per als alumnes
  • faciliten l’aprenentatge significatiu i el desenvolupament de les competències bàsiques
  • ajuden al tractament de la diversitat
  • faciliten el treball de la sociabilitat i ajuden a la contenció o millora de problemàtiques específiques
  • afavoreixen l’adquisició d’hàbits de treball
  • potencien la capacitat creativa i manipuladora dels alumnes
  • ajuden a millorar la seva autoestima
  • afavoreixen el desenvolupament de la seva autonomia personal

Es tracta que l’alumnat relacioni també el currículum amb un treball manipulador, ateses les dificultats de concentració i perseverança en l’esforç que presenta en bona part. A més, això l’ajudarà a combatre l’abandonament escolar en la mesura que vegi aquestes activitats com a properes i es senti identificat amb elles.