PRIMER CONCURS UB DE CRISTAL.LITZACIÓ 2012

El divendres 13 d’abril de 2012, el rector, Dr Dídac Ramírez, va presidir a la sala d’actes de la Facultat de Geologia l’acte de lliurament de premis del Primer Concurs UB de Cristal·lització a l’Escola, un projecte de divulgació científica dirigit a professors i alumnes de segon cicle d’educació secundària obligatòria i de batxillerat per potenciar els coneixements sobre el món de la cristal·lografia en l’entorn educatiu. En aquesta primera edició de l’activitat, que forma part del programa de la Unitat de Cultura Científica i Innovació (UCC i) de l’Àrea de Comunicació de la UB, hi han participat deu centres educatius i 204 alumnes de tot l’àmbit català.

Finalment, els premiats per categories han estat:

• Categoria de póster:

Primer premi: Pau Falcó, Xavi Grueso i Sergi Grueso (Institut Josep Lluís Sert)

Segon premi: Albert Ramírez, Marc Soler i Laia Martínez (Institut Jaume Balmes)

• Categoria de metodologia:

Primer premi: Marcos Martínez, Sergio Repiso i Guillermo Suárez (Institut Josep Lluís Sert)

Segon premi: Ginebra Cos, Neixé Castellano i Lorena Pérez (Escola cooperativa El Puig)

• Categoria de millor cristall únic:

Primer premi: Sergi Talledo, Guillermo Vernal i Mireia Martos (Col·legi Salesià de Sant Josep)

Segon premi: Anna Martí, Núria Tomàs i Berta Granada (Col·legi Lestonnac)

• Categoria de millor composició cristal·lina:

Primer premi: Pau Campaña, Oriol Sala i Marc Gámez(Escola cooperativa El Puig)

Segon premi: Cristina Martín, Aïda Martínez i Laura Martínez (Col·legi Salesià de Sant Josep)

Segon premi: Erik Araujo i Alan Tomillero (Col·legi Josep Tous)

En l’acte de lliurament també va participar el degà de la Facultat de Geologia, Dr. Lluís Cabrera, i el Dr. Miquel Àngel Cuevas, catedràtic emèrit del Departament de Cristol·lografia, Mineralogia i Dipòsits Minerals i cap del Grup de Recerca Consolidat (GRC) de Cristal·lografia de la Facultat de Geologia. Tal com explica el Dr. Cuevas, “la iniciativa ha estat un èxit. Els alumnes participants, amb l’ajut dels seus professors, han fet una feina excel·lent, no tan sols pels cristalls obtinguts -tot i que també-, sinó també per l’entusiasme, per la capacitat de generar iniciatives per millorar els resultats, per l’esforç en haver dedicat temps fora del seu horari lectiu i pel treball en equip. En les visites que hem fet als centres hem pogut copsar un ambient de treball rigorós, i al mateix temps alegre. Crec no equivocar-me si dic que s’han divertit fent ciència.”

El Primer Concurs UB de Cristal·lització a l’Escola és una iniciativa organitzada per la UB, amb el suport del Ministeri d’Economia i Competivitat – Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia, la Xarxa d’Unitats de Cultura Científica, el Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració de CosmoCaixa, de l’Obra Social la Caixa. El projecte incloïa un curs de formació per al professorat de secundària, impartit per exoerts del GRC de Cristal·lografia de la Facultat de Geologia. Amb aquesta formació, els docents podien adquirir coneixements específics sobre els procediments que cal seguir en les experiències de cristal·lització per tal d’obtenir els cristalls que més tard participarien en el concuers. El certament té com a precedent un projecte divulgatiu impulsat pel Laboratori d’Estudis Cristol·logràfics del CSIC (Granada), una inciativa amb una àmplia trajectòria en altres ciutats a tot l’Estat.