PREMIS DE RECERCA JOVE (AGAUR)

El nostre ex alumne Joaquim de La Cruz Pagà, actualment estudiant de la Universitat Politècnica de Catalunya, ha estat guardonat amb el Premi de Recerca Jove AGAUR 2016, en la seva 33a edició, amb el treball titulat “MovMind: una interfície real cervell ordinador”, tutoritzat per Oscar Castell Marcos. L’acte de lliurament tindrà lloc el dissabte 2 d’abril de 2016 a l’Auditori de Barcelona. “Els Premis de Recerca Jove (PRJ), que convoca anualment el Govern de la Generalitat de Catalunya, volen despertar vocacions científiques entre els joves estudiants del país. Els PRJ estimulen que els alumnes s’apropin a la investigació de la mà dels professors dels centres on estudien i sempre fent valer els coneixements propis de la seva edat i formació”.

1.- Premi UPF.
2.- Premi URL.
3.- Premi uVic.
4.- Premi Ramon Calvo.
5.- Premi Consell Comarcal Baix Ebre.
6.- Premi URV campus de l’Ebre.
7.- Premi Treballs de Recerca de la UPC.
8.- PRj AGAUR.

En aquest treball l’autor proposa la qüestió de si és possible controlar dispositius electrònics amb la ment. Per respondre aquesta pregunta l’autor fa una recerca d’informació sobre les tecnologies BCI (Brain Computer Interface), les quals ens permeten transformar els senyals elèctrics emesos pel pensament humà en senyals digitals per controlar dispositius electrònics.

Així, en el projecte proposat al treball, s’utilitza un casc BCI Emotiv Epoc per controlar el moviment d’un braç robòtic i per fer trucades amb un smartphone a diferents números de telèfon d’una agenda, que es poden escollir segons el nostre pensament, sense cap contacte físic (ni só, nu bluetooh, ni wifi, ni IR), entre l’usuari i el dispositiu mòbil.

Finalment, l’autor proposa un estudi de viabilitat empresarial per desenvolupar comercialment un prototip de casc BCI propi, sempre amb les consideracions de sostenibilitat, consum responsable, comerç just i coneixements compartits com a punt de partida.