Escola verda

El curs 2004-05 l’escola va presentar un projecte d’innovació educativa al Departament d’Ensenyament amb l’objectiu final d’arribar a ésser Escola Verda. Aquest projecte es va dur a terme durant tres cursos escolars (2005-06, 2006-07 i 2007-08), fins que el curs 2008-09 se’ns va concedir la placa d’Escola Verda.

Amb aquesta distinció, volíem aplicar una línia d’actuació a favor del coneixement, respecte, cura i manteniment del medi ambient, i que aquesta línia fos compartida per tota la comunitat educativa (alumnes, mestres, pares i ajuntament).

En aquest context vàrem començar per petits objectius i de mica en mica hem anat ampliant el ventall, procurant sempre que tots en fóssim protagonistes i responsables. Com a resultat trobem les següents actuacions, totes elles consolidades amb fermesa en els trets d’identitat de l’escola.

Per aquest curs els objectius que ens proposem són:

• Continuar amb el Programa de reutilització de llibres de text: Ecollibres.
  • Tria selectiva de deixalles.
  • Treballar molt els conceptes: reduir, reciclar, reutilitzar i reparar.
  • Continuar la cartellera verda, el web i el bloc d’escola verda per fer difusió de les informacions i les activitats realitzades.
  • Fer reunions del Comitè Ambiental (alumnes de 6è, 5è i 4t). Què farà el comitè ambiental?

• Ajudarem a que l’escola continuï separant els residus ( paper, plàstic, orgànica, piles etc…). Ensenyarem als més petits com fer-ho.
    • Procurarem que tothom mengi sa i saludable.
    • Vetllarem perquè tothom tingui cura i respecti el medi ambient.
    • Tindrem cura de l’hort mentre aprenem què, com i quan s’ha de plantar i sembrar.
    • Recordarem la importància de tancar els aparells i els llums quan no els utilitzem, i les portes per evitar la pèrdua d’escalfor. Així aconseguirem un estalvi energètic beneficiós per tothom.
    • Reutilitzarem i aprofitarem al màxim tot el material que fem servir.
    • Assistirem a la trobada d’escoles verdes (Fòrum) del Gironès on compartirem experiències amb altres centres.
  • Promoure esmorzars saludables i sense embolcalls de plata o d’altres no reutilitzables.
  • Continuar amb els dilluns i divendres com a Dia de la Fruita. Aquest curs continuem dins del Pla de consum de fruita, que consistirà en rebre fruita un cop al mes perquè els alumnes puguin esmorzar durant tota una setmana.
  • Controlar la despesa de paper (repartiment de la informació per famílies i no per alumnes, més informació a través de correu electrònic, aprofitar els fulls equivocats per donar-hi altres usos…).
  • Continuar i ampliar el treball de l’hort escolar (a Primària) i del pati de les olors i les jardineres (a Ed. Infantil) així com el treball del compostador (CM i CS) on s’hi llencen les restes dels esmorzars.
  • Mantenir el pati interior.
  • Continuar amb les sortides per l’entorn natural de Fornells de la Selva.
  • Cartellera verda, web i bloc d’escola verda: difusió d’informacions o activitats realitzades a la resta de la comunitat educativa.
  • Continuar amb l’enigma del mes. Per alumnes de primària.
  • Encarregat energètic (cada aula tindrà la figura de l’encarregat energètic que vigilarà l’encesa i l’apagada de les llums, l’obertura de portes i finestres,…).
  • Brigada Verda (cada setmana una classe de primària, de 1r a 5è, serà l’encarregada de vigilar que no quedin escombraries al pati i d’aquesta manera mantenir-lo net.). Recollida diària de la matèria orgànica per part d’alumnes de 6è.