UNA ESCOLA QUE MILLORA ÉS UNA ESCOLA QUE APREN …L’educació física a l’escola Riera de Ribes … A Primer Cicle I Segon Cicle: primer, segon, tercer, quart,cinquè i sisè.

L’educació física a l’escola Riera de Ribes …és una eina globalitzada amb la resta d’àrees dels aprenentatges que fa ús cada nen i nena. També, a la vegada és un contingut desenvolupat a l’interior de totes les altres àrees.
Rosa Casafont “La forma más sencilla de hacer modificaciones en nuestra mente es empezar por cuidar el cuerpo”. Resulta important trobar l’equilibri del cap i el cos.
Si mirem el primer cicle (primer, segon i tercer) trobem l’educació física desenvolupada en una sessió de nivell cada tres setmanes on es treballen les habilitats de l’edat, els hàbits de salut física i social i la resolució de conflictes. També tres sessions setmanals de racó de mou-te de lliure circulació on cada nen/a personalitza el seu desenvolupament físic a partir de propostes molt variades.
En el cas del segon cicle(quart, cinquè i sisè) també compten amb una sessió cada tres setmanes de nivell i el dins/fora que s’obra durant el desenvolupament de preguntes interessants o dels mosaics. El nen i la nena fan ús del dins fora per necessitat pròpia, de la pregunta o del grup també amb propostes molt variades.
Com que les persones aprenem més i millor quan es respecten els nostres ritmes cal que cadascú trobi el seu espai per desenvolupar-se físicament.
Si parlem dels continguts de la nostra educació física passarem per …
1. Control i consciència corporal (esquema corporal i organització de l’espai i del temps).
2. Execució d’habilitats coordinatives.
3. Utilització de les capacitats condicionals.
4. Expressió corporal i dramatització.
5. Realització de jocs.
6. Coneix i experimenta amb el seu cos.
7. Treballa la seva motricitat.
8. Practica les possibilitats d’acció amb els objectes i amb l’espai i es coordina amb l’acció dels altres.
9. Jocs: practica i experimenta tot tipus de jocs. Utilitza estratègies bàsiques en jocs de cooperació i oposició. Realitza jocs sensorials, simbòlics, dramàtics, de cooperació i oposició. Jocs col·lectius.
10. Iniciació esportiva: gestos de diferents esports individuals, d’adversari i col·lectius practicats. Jocs pre-esportius.
11. Expressió corporal: explora i experimenta possibilitats i recursos. Representa situacions i personatges. Executa els moviments de ritmes i de danses.
12. Actitud d’higiene i salut: té cura del cos i practica hàbits d’higiene. Té cura i respecta l’entorn, el material i als/els companys. Aplica regles a les activitats físiques practicades. Coneix els efectes beneficiosos envers la salut i l’exercici físic.

El desenvolupament de l’educació física en cadascú ha de fonamentar-se en l’adquisició de coneixements, habilitats i competències relacionades amb el cos i la seva activitat motriu que contribueix al desenvolupament integral de la persona i a la millora de la seva qualitat de vida.
L’àrea d’Educació Física fa la reflexió sobre el sentit i els efectes de l’activitat motriu potenciant el desenvolupament motriu, la socialització, la salut i la seva integritat com a persona.
Els nens construeixen el seu aprenentatge a partir d’activitats individuals i en grup i practiquen activitat física amb el seu entorn, prevenint situacions de risc i desenvolupant una mirada crítica envers les imatges corporals.
L’educació física té una gran relació amb l’educació artística ja que les dues treballen el sentit estètic i creatiu de l’expressió i la comunicació personal.
L’educació física també potencia l’actitud de valors solidaris, el respecte a les persones i l’entorn, la resolució de conflictes mitjançant el diàleg.
El joc motriu = llenguatge. No aprenem ni sols ni en silenci.

La mestra d’Educació Física
Cèlia Ganga