Discovering Europe fou el primer projecte Erasmus+ en què va participar la nostra escola. Es tracta d’una projecte europeu, una associació estratègica formada per 10 socis, finançat per la Comissió Europea en el marc dels programes Erasmus+ (KA201). Coordinats pel centre de Polònia, i juntament amb els nostres socis a Grècia, els Països Baixos, Alemanya, Finlàndia, Romania, Itàlia, Eslovènia i el Regne Unit, vam treballar plegats durant 3 cursos (2014-2017) amb tres objectius principals:
- Fomentar l’autonomia del nostre alumnat com a aprenents, i el treball cooperatiu
- Promoure un ús més intensiu i eficient de les TIC (Tecnologies de la informació i la comunicació)
- Millorar la competència lingüística en llengua estrangera de l’alumnat i el professorat participant
Aquest projecte fou seleccionat com a Bona pràctica i Història d’èxit per la Comissió Europea, tal com es veu en la Plataforma de Resultats, i fou mereixedor del Segell de Qualitat eTwinning que atorga el Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Les activitats del projecte Discovering Europe s’engloben en 3 eixos:
- TEACH & LEARN
Aquestes activitats estan directament relacionades amb diferents àrees curriculars, i es basen en la metodologia de les webquest. En el nostre cas, vam fer webquests modificades, en què cada escola havia de completar dues tasques: -en un primer moment, l’alumnat de cada centre havia de fer una cerca d’informació sobre el tema proposat a la webquest, amb la finalitat de compartir-la en un web amb la resta de participants de totes les escoles.
- Acabat el termini de la tasca 1, quan tothom havia publicat un contingut, començava la tasca 2: Per equips, l’alumnat accedeix als continguts publicats al web, i tria el que prefereix per a fer la tasca 2.
- Aquesta segona tasca té un caràcter pràctic, implica un resultat tangible i cal realitzar-la en grup.
Vam realitzar dues webquests cada curs, en total 6, que es van recollir al nostre Twinspace. Són aquestes:
AMAZING EUROPE (curs 14-15). Webquest per a conèixer els diferents països participants. Resultat: Exposició de murals i un Quiz a cada escola
TRADITIONAL SONGS OF EUROPE (curs 14-15). Enregistrament de cançons tradicionals. Resultat: Concert amb cançons tradicionals traduïdes a L1
COMIC (HI)STORIES (curs 15-16). Publicació d’episodis històrics rellevants. Resultat: Recull de còmics sobre moments històrics dels diferents països.
THE ART OF BUILDING (curs 15-16). Estudi i publicació de les característiques d’edificis de cada país. Resultat: Exposició de maquetes a cada escola.
FOLK TALES IN PUPPET THEATRE (curs 16-17). Selecció i publicació de contes tradicionals. Resultat: Representacions amb titelles a cada escola.
TREASURE HUNT – Our national parks (curs 16-17). Descripció de parcs nacionals/naturals de cada país. Resultat: Exposició de pósters a cada escola.
2. CONNECT & PLAY Aquestes activitats tenen un caràcter més lúdic, i permeten a l’alumnat participar-hi d’una manera més lliure tant a l’escola com a casa, a través de la plataforma eTwinning. El projecte inclou dues propostes d’activitat “Connect&Play” cada curs. Exemples d’aquestes activitats són “Who is who”, en què es proposa relacionar imatges i descripcions dels participants; “My perfect holidays”, amb entrevistes online entre l’alumnat de diferents centres. Trobareu totes aquestes activitats al nostre Twinspace (menú Pages): https://twinspace.etwinning.net/543/home
3. LEARNING MEETINGS
Durant els tres cursos de durada del projecte es va realitzar una trobada a cadascun dels 10 centres participants, amb la participació de l’alumnat i professorat dels 10 països:
Curs 2014-15 | Curs 2015-16 | Curs 2016-17 |
Desembre 2014- Krize – Eslovènia (coords.)
Març 2015 – Gliwice – Polònia Maig 2015 – Amersfoort – Països Baixos |
Octubre 2015- Dinkelscherben – Alemanya
Desembre 2015 – Patras – Grècia Març 2016 – Sassari, Sardenya – Itàlia Maig 2016 – Pielavesi – Finlàndia |
Octubre 2017 – Norwich – UK
Març 2017 – La Múnia – Catalunya Maig 2017 – Cluj-Napoca – Romania |
Cada escola seleccionava un grup d’entre 3 i 5 alumnes per participar a cada trobada, acompanyats de dos professors. Cada escola amfitriona rebia un grup d’entre 27 i 35 alumnes d’entre 11 i 13 anys acompanyats d’un total de 18 professors. L’escola afmitriona s’encarregava de l’organització d’activitats d’aprenentatge amb l’objectiu de conèixer aspectes del país acollidor i la seva cultura, sempre treballant amb metodologies col·laboratives i fomentant l’autonomia de l’alumnat. En el nostre cas l’alumnat participant ha estat seleccionat entre l’alumnat de 6è de cadascun dels tres cursos. Un total de 28 alumnes i 7 professors diferents van participar en les trobades presencials d’aquest projecte.
La participació en aquest projecte fou molt ben valorada per tots els centres participants, i de fet va ser un punt d’inici per a futures col·laboracions en altres projectes Erasmus+, com el KA2 “Learning with the Arts” (2017-2019), el KA1 “Aprendre a cooperar i cooperar per aprendre al S.XX1” (2018-2019), i el KA2 “TELE: Towards Effective Language Education” (2019-2021).
ALTRES ENLLAÇOS
http://elcastellotprojectes.weebly.com/
http://folktalesinpuppettheatre.weebly.com/
http://www.rtvvilafranca.cat/2017/03/lescola-munia-damfitriona-projecte-erasmus-discovering-europe/
http://amazingeuropecatalonia.weebly.com/
opening_ceremony from Castellot on Vimeo.
Closing from Castellot on Vimeo.
parents evening from Castellot on Vimeo.