Enguany, seguint la dinàmica que vam iniciar a final del curs passat, l’hort de l’escola s’obre tots els dies a l’hora del pati. Sota la guia d’una persona del claustre i la col·laboració de familiars voluntaris, l’hort facilita el contacte físic amb el medi natural i el cultiu d’aliments (un entorn gairebé desconegut per a la majoria de l’alumnat) i esdevé un espai educatiu amb varies intencions:
- Apropar a l’alumnat al cultiu des de la perspectiva de l’educació ambiental basada en la cura, respecte i defensa de la natura.
- Vincular el coneixement del medi natural i la producció ecològica d’aliments amb experiències reals.
- Generar vivències i connexions amb la producció agrícola i apropar-la a l’alumnat dins d’un ambient escolar i urbà.
- Generar consciència sobre el processos seguits en el cultiu de productes agrícoles.
… i com a eix transversal: afavorir el treball col·laboratiu, les relacions entre infants de diferents grups i edats, la motivació i la canalització d’ alliberament d’energies.
Allà puntuals esperen després d’esmorzar ràpid, una vintena de nens i nenes amb moltes ganes de participar en les tasques que toqui cada dia.
Comencem el treball a l’hort amb fent la preparació del terreny traient males herbes, removent i adobant el terra on després plantarem. La brigada de l’Ajuntament també ve a fer-nos un cop de mà . Simultàniament proposem el reconeixement, per part de l’alumnat, de les llavors que sembrarem fent planter, de la planta que sortirà i del fruit que esperem aconseguir d’aquestes llavors. Els alumnes que volem s’emporten llavors per reproduir l’experiència a l’àmbit familiar.
En aquest primer moment apareix el concepte temporal i estacional amb la pregunta generalitzada de quan brotarà i quan podrem fer la collita. Aquí ja es donen les primeres sorpreses respecte al temps que requereix una planta per germinar primer, per créixer i donar fruït, després .
Ara, inicis de novembre, ja han germinat les faves al planter i les hem trasplantat al terra. També hem plantat les bledes, escaroles, api i els calçots! Amb gran expectativa i molta il·lusió els alumnes han viscut aquesta primera fase. Ara toca cuidar aquestes faveres: regar, birbar, observar i esperar la collita!