Història

HISTÒRIA DEL CENTRE

L’escola Amistat, antigament El CEIP Olivar Gran, va ser inaugurada l’any 2004 per a poder escolaritzar els nens i nenes que arribaven de Figueres procedents d’altres països. Tot va començar amb dos barracons i onze alumnes. Des d’un principi els mestres van veure la conveniència de seguir les següents directrius generals:

´        El treball integrador intercultural.

´        L’aprenentatge per descobriment.

´        L’educació d’emocions.

´        La participació activa de les famílies.

FASES DE LA TRANSFORMACIÓ EN COMUNITAT D’APRENENTATGE

Quan l’equip directiu és informat de que hi ha una plataforma del Departament  que recolza aquest tipus d’aprenentatge, es posen en contacte  amb ells i comencen a visitar escoles que ja són comunitats d’aprenentatge a Catalunya i va començar un procés informatiu  sistematitzat dividit en tres fases:

FASE DE SENSIBILITZACIÓ

En aquesta fase les famílies, els mestres, l’administració,  els alumnes, els voluntaris i els agents socials van ser informats dels principis bàsics de la Comunitat d’Aprenentatge i es van realitzar  sessions de treball en les que es tractaven bàsicament els següent  temes:

´        Anàlisi de les aplicacions educatives en la societat de la informació.

´        Anàlisi  dels models educatius d’èxit que mostren la superació del fracàs escolar amb resultats molt superiors a la resta de centres educatius.

´        Anàlisi del procés de transformació  del centre educatiu en comunitat d’aprenentatge i de la implicació de la comunitat en aquest procés.

´        Anàlisi de les conseqüències de la desigualtat educativa.

PRESA DE DECISIÓ  PER A LA TRANSFORMACIÓ

En finalitzar aquesta fase el centre va presentar un informe  de les conclusions  a les que el centre havia arribat en la fase de sensibilització i va prendre la decisió  de transformació i es comença una fase inicial de formació on  s’explicava:

´        Organització del professorat i del centre

´        Atenció a la diversitat cultural

´        Paper del voluntari

´        Horari de l’alumnat

´        Relació amb les famílies

´        Organització de l’AMPA

Quan el 90% del claustre va estar d’acord i existia l’acord total de l’equip directiu, es va aprovar per consell escolar i també s’aprova de forma majoritària per l’AMPA i l’Administració recolza el projecte s’inicia una nova fase.

El Departament ens assigna el Fòrum Idea de la Universitat Autònoma de Barcelona per fer la formació i l’escola Germanes Bartomeu que era comunitat d’aprenentatge. Posteriorment en desaparèixer Fòrum idea totes les formacions posteriors que s’han fet les ha assumit CREA, grup de recerca de UB.

FASE DEL SOMNI

En aquest moment va començar la transformació. Tos els membres de la comunitat van ser convidats a somiar l’escola que volien i van fer aportacions individuals sobre aquest canvi.  Els somnis es van catalogar per temes i es varen constituir les primeres comissions mixtes.

SELECCIÓ DE PRIORITATS I PLANIFICACIÓ

Van començar a funcionar els plenaris, amb la participació oberta de tots els membres de la comunitat, com a òrgan decisori on o s’acabava de consensuar criteris comuns duts a terme per les comissions mixtes. També es va fer la conversió del consell escolar en GESTORA- CONSELL ESCOLAR amb la participació de membres de les diferents comissions per informar  i anar concretar el treball que s’anava fent.

Al curs escolar següent es van introduir  de forma gradual els canvis relatius a tota l’organització de centre i van començar a funcionar les actuacions d’èxit: grups interactius amb voluntaris a l’aula, les tertúlies literàries amb alumnes i amb adults que ja es feien i assemblees per a la participació de l’alumnat en les decisions del centre. Es consoliden els plenaris, les comissions mixtes de treball i la gestora .

En dos cursos escolars el centre s’havia convertit en comunitat d’aprenentatge.

FASE DE CONTINUÏTAT

´        Reunions anuals de l’equip directiu  amb l’Administració. En aquestes reunions a es discuteixen aspectes legals que les CdA necessiten com a recolzament del Departament en l’aposta per la innovació.

´        Reunions periòdiques amb equips directius d’altres CdA de Catalunya. Els equips comparteixen dificultats, maneres concretes de portar a terme les actuacions i recursos comuns per a tirar endavant.

´        Avaluació  Global Diagnòstica externa. Amb resultats molt satisfactoris i suggeriment com a propostes de millora de continuar amb el projecte de comunitats d’aprenentatge.

´        Formació permanent. Cada curs el personal docent aprofundeix  en alguns dels aspectes de les actuacions d’èxit per tal de donar continuïtat al projecte de centre.

´        Innovació permanent per adaptar-se als nous i constants reptes socials. La comunitat està immersa en una reflexió pedagògica constant que repercuteix en aspectes organitzatius de centre per l’adaptació als nous reptes i acords i l’aprofitament dels recursos en la contínua transformació.