L’escola ABAT OLIBA es va inaugurar el setembre de l’any 1974.

S’havia construit a Sant Hipòlit per acollir l’alumnat del poble i també la segona etapa de l’EGB de tota la zona del Voltreganès. Era una escola de les anomenades de concentració.

Aquest centre absorbia la petita escola pública de 4 unitats “Marquesos de Palmerola”. Sota la direcció de la Sra. Rosa Basa i amb una plantilla de 8 mestres començà el seu camí.

Si bé aquell primer curs tenia al voltant de 200 alumnes, any rera any s’anà incrementat aquesta xifra fins a fregar el mig miler d’alumnes als anys vuitanta.

Tot i que el centre havia estat dissenyat per a una sola línia d’ensenyament, en la major part dels gairebé 25 anys de la seva història, n’ha tingut dues en funcionament.

Així ben aviat es va aixecar un edifici annex per albergar els/les alumnes de parvulari. Més endavant es van haver d’adequar espais com passadissos, biblioteca o el mateix gimnàs per a aules.

De mica en mica es van anar dotant les instal·lacions amb materials i recursos que han fet possible gaudir d’ uns bons serveis. Això ha estat possible gràcies al treball del Claustre de professors i professores, l’Associació de Mares i Pares, l’Equip Directiu, els ajuntaments del Voltreganès i el Departament d’Ensenyament.

L’escola com a entitat viva que creix, tant en nombre d’alumnes i mestres com en prestigi, fa l’esforç d’adaptar-se als nous temps. Es posen en marxa programes educatius renovadors, es fa l’ensenyament en català i s’organitzen activitats motivadores per a l’alumnat -colònies, jornades ecològiques, setmana cultural-. Es col·labora amb l’AMPA per posar en funcionament un seguit d’activitats extraescolars, celebracions de festes populars i caminades amb la participació de tota la comunitat educativa…

I és amb aquest esperit de progrés que es va aconseguir la implantació de l’ensenyament secundari obligatori al Voltreganès. L’esforç conjunt de pares, mestres i representants municipals va fer posible l’any 2003, la creació de l’IES del Voltreganès, utilitzant les dependències del Centre Cívic Sant Jordi de les Masies de Voltregà i que va culminar l’any 2007 amb la inaguració del nou institut, en els terrenys que originalment s’hi havien destinat.

L’ escola Abat Oliba mira endavant amb il·lusió i esperança i amb el ferm propòsit de seguir sent una entitat educadora ben arrelada al seu entorn. Una escola que cada dia obre les portes a tothom i on els infants en són els principals protagonistes.