PROPOSTES D’APRENENTATGE TRAMS GRANS

El tram dels grans comencem el curs amb moltes ganes de treballar i d’adquirir nous coneixements. Així doncs, dediquem unes sessions a la setmana a treballar l’àmbit lingüístic a través de diferents propostes d’aprenentatge.
Cada proposta d’aprenentatge treballa una dimensió de la llengua: l’ortografia, l’expressió oral, l’expressió escrita i la comprensió lectora.

Abans, però, dediquem un temps a treballar la memòria visual. I, per a què serveix això? Doncs tal com diu Daniel Gabarró, “les persones amb bona ortografia «veuen» a la seva ment la imatge de les paraules que volen escriure”. D’aquesta manera el que volem és que els nens i nenes entrenin la seva memòria, que facin “una fotografia mental” de certes paraules perquè aprenguin a escriure-les correctament i així millorar l’ortografia.

Algunes estratègies per memoritzar les paraules són:
– Mirar la paraula sense dir les lletres. Tancar els ulls i continuar «veient-la».
– Imaginar la paraula escrita a l’aire i resseguir-la, també a l’aire, amb el dit índex.
– Lletrejar endavant i endarrere la paraula.
– Memoritzant de quin color és cada lletra i després fer preguntes com: de quin color és la primera lletra? I la segona?

Tot seguit, iniciem les propostes d’aprenentatge. Aquesta metodologia consisteix a organitzar l’aula en diversos espais on els alumnes, distribuïts en petits grups internivell, realitzen activitats simultànies de manera autònoma i adaptada al seu ritme d’aprenentatge. És una manera de treballar més creativa i flexible, en la qual el paper del mestre és dinamitzar els aprenentatges i animar els alumnes a participar en tots els espais d’activitat i aprenentatge.

Des d’aquest plantejament se cedeix a l’alumne un gran protagonisme: participa activament en el seu aprenentatge, pot ser model i guia dels seus propis companys, potencia el diàleg entre iguals, pren consciència de les seves possibilitats, accepta i aprèn dels seus errors… entre molts altres beneficis.

A continuació deixem un recull de fotografies que esperem que us agradin.