EL PER QUÈ DE TOT PLEGAT
Mitjançant el cos, el moviment i la relació amb els altres, els objectes i l’entorn, els infants posen en joc, conjuntament, habilitats cognitives, motrius, afectives, socials i lingüístiques. L’activitat motriu afavoreix el desenvolupament harmònic dels infants, estimulant la seva consciència corporal (habilitats motrius, de coordinació, to muscular, resposta als estímuls, lateralitat, estructuració de l’espai i del temps,…), la seva capacitat sensitiva i cognitiva (la mirada, l’escolta, l’atenció i la concentració,…), la seva expressivitat i les habilitats comunicatives, la seva creativitat i la seva capacitat representativa i simbòlica a l’hora que es va obrint a la formació del pensament operatiu.
ESPAI DE PSICOMOTRICITAT
Durant la primera sessió del matí, els infants poden accedir a l’Espai de “psico” que està ubicat a l’Espai Aigua. Aquest espai ofereix oportunitats de joc sensòriomotriu, de joc pulsional i de joc simbòlic. L’adult present, observa, escolta i acompanya els jocs, relacions, necessitats i processos que van apareixent durant l’activitat espontània dels infants. També provoca i/o suggereix activitats, estructura el temps i l’espai, dóna seguretat, recorda les normes i posa límits quan cal, ajudant els infants a autoregular-se, a prendre consciència dels límits, dels reptes que es planteja, de les necessitats seves i dels altres,… en els seus processos de joc.
Quins jocs realitzen els infants?
Jocs sensòriomotrius
SALTAR, CÓRRER, GIRAR, REBOLCAR-SE, ESCALAR I TREPAR, FER EQUILIBRIS, GRONXAR-SE, AMAGAR-SE, CAURE, LLISCAR,…
Jocs pulsionals
D’OPOSICIÓ, COS A COS, DESTRUIR, FORCEJAR, LLENÇAR, ESTIRAR,…
Jocs simbòlics i de reassegurament
JOCS D’ACCIÓ I D’IMAGINACIÓ, DE CURA, DE RECOLLIMENT, DE REPÒS I INTIMITAT,… I LA CONSTRUCCIÓ I CREACIÓ SIMBÒLICA D’ESCENARIS DIVERSOS: CASES, AMAGATALLS, CASTELLS, ESPAI DEL METGE, UN VAIXELL PIRATA, UNA FAMÍLIA, UNA ESCOLA DE DANSA, CAUS PER ALS ANIMALS, UNA COVA,…
ALTRES ESPAIS DE COS I MOVIMENT
A més de l’Espai de “Psico” a l’escola també hi ha altres espais i temps on els infants poden gaudir de l’experiència psicomotriu. Ho fan cada dia durant el temps de pati, també, de manera espontània i una tarda a la setmana, de manera més pautada i estructurada a l’espai del porxo on, en aquest cas, els proposem reptes més dirigits a desenvolupar diverses habilitats motrius.