Història

Les zones escolars rurals (ZER) són institucions escolars de caràcter públic formades per l’agrupació de centres d’educació infantil i primària que es constitueixen amb la finalitat d’oferir el servei d’ensenyament en condicions de major qualitat en zones de baixa demografia escolar.

L’Escola Rural, l’escola de les tres “P”: Petita, de Poble i Pública, és una escola arrelada al territori, que dóna vida al municipi, que a vegades n’és el pal de paller i/o dinamitzadora d’una part de la vida que el poble genera, que aglutina activitats, persones, i que és motiu de trobada i aprenentatge

La zona escolar rural té consideració de centre educatiu únic amb les característiques i els efectes que es determinen en el Decret 102/2010, de 3 d’agost d’autonomia dels centres educatius, sense perjudici de respectar la identitat jurídica de cadascuna de les escoles que la integren.

Cada ZER té un projecte educatiu per a tots els centres que la integren i les mateixes normes d’organització i funcionament i la mateixa programació general anual, que ha de respectar la singularitat de cadascuna de les escoles.

La ZER Montgrí està formada per les escoles d’Albons, Bellcaire i Ullà, i té la seu a l’escola de Bellcaire.

El curs 93-94 es van començar a fer reunions per tal de sol.licitar al Departament la creació de la ZER. El 21 de març de 1994 va aparèixer una resolució on es creava amb caràcter provisional la ZER Montgrí i el curs 94-95 es constituïa definitivament, amb la novetat de l’adhesió de l’escola de Gualta.

Per tant, la ZER Montgrí estava formada per:

  • Escola La Branca, d’Albons.
  • Escola El Rajaret, de Bellcaire d’Empordà.
  • Escola de Gualta.
  • Escola Puig Rodó, d’Ullà.

Aquest any es disposava de dues mestres especialistes d’educació anglesa i educació musical, que es compartien amb les quatre escoles.

Es van començar a fer documents comuns: Projecte lingüístic, Projecte Educatiu de Zona, Reglament de Règim Intern i Projecte Curricular.

El curs 98-99 l’escola de Gualta va desaparèixer per manca d’alumnes.

El curs 96-97 es va incorporar una mestra itinerant d’educació física i el 2000-01 una mestra d’educació especial.

Actualment hi ha mestres de llengua anglesa fixes a cada escola.

L’equip directiu de la ZER realitza les mateixes funcions que qualsevol equip directiu d’un centre graduat, però respectant la idiosincràsia de cadascun del centres que formen la ZER (que té un equip directiu propi). El claustre està format pels mestres de cada escola juntament amb els itinerants. Es reuneixen periòdicament per cicles i hi ha coordinació amb els equips de cada escola. Durant el curs es realitzen diferents activitats conjuntes.