CATEGORIES GRAMATICALS MONTESSORI

Les categories gramaticals són les classes de paraules que podem trobar en la nostra llengua. La paraula categoria vol dir «classe» o «tipus» i la paraula gramàtica prové del grec i vol dir «paraula». Per aquesta raó, quan parlem de categories gramaticals no fem altra cosa que parlar de les diferents classes de paraules que podem trobar en una llengua.

A l’escola introduïm aquestes categories gramaticals a partir de propostes, jocs i petites presentacions basades en el mètode Montessori. I us preguntareu que quin és el motiu, oi? O podria ser que no sabéssiu qui és Maria Montessori.

Maria Montessori és una de les promotores del que avui coneixem com a “Escola Nova”.Considerem, per tant, que és interessant aprendre de referents com ella i adaptar els seus treballs a les demandes educatives actuals.

A l’escola treballem la gramàtica de manera manipulativa, lúdica i amena pels infants. Així, basant-nos en les formes geomètriques que la mateixa pedagoga assigna en funció de cada categoria gramatical. A partir d’aquest fet, fem volar la imaginació i hem creat un conjunt de jocs a partir d’aquestes formes. Us en deixem una mostra!

LA MALETA D’ARTISTA

Aquesta maleta ens serveix com a fil conductor per presentar diferents artistes a l’aula.

Cada vegada que obrim aquest objecte ens permetrà jugar, experimentar i investigar el color, la forma, la tècnica de diferents artistes.

Descobrirem l’art a través de la nostra vivència, fent que formem part d’instal·lacions artístiques, de les nostres pròpies composicions i aconseguint conèixer el món a través de l’art.

NO ÉS UNA CAIXA!

Una caixa és justament una caixa… llevat que no sigui una caixa.
Des d’una muntanya fins a un coet, el protagonista d’aquesta història ens mostra com una caixa pot ser tot allò que ens permeti la imaginació. L’autora recrea una experiència de la seva infantesa i aposta per potenciar l’economia de recursos d’aquella època: sense gairebé res amb què distreure’s, l’objecte més senzillpot esdevenir en la joguina més meravellosa.
Un àlbum curiós i interessant, tant pel seu contingut com per la seva presentació, amb la portada i la contraporta que imiten la textura, el color i l’aparença d’una caixa de cartró, incloses les indicacions sobre la correcta posició del paquet. L’autora fa servir una línia argumental molt senzilla, de frases curtes i directes, a tall de diàleg entre el protagonista i una veu omniscient que l’hi pregunta sobre
la utilitat d’aquest embolcall.

Àlbum que han descobert els més petits de l’escola. En primer lloc es va dur a terme una lectura de l’àlbum. A partir d’aquest és va fer una conversa literària. I a continuació, han viscut un conjunt de propostes que a convidat als infants a explorar nous mons, on s’ha afavorit la imaginació, l’anticipació, la interacció entre iguals. Com també, s’han pogut familiaritzar de sabers bàsics de localització en l’espai a dalt-a baix, davant-darrere, dins-fora, horitzontal-vertical..

LA BAUMA

Al llarg del 2n i 3r trimestre, l’alumnat de CM i CS duen a terme una activitat lúdica, enfocada al descobriment de l’escalada a la Bauma de Vilafranca del Penedès.

L’equip de monitors i monitores ens han anat acompanyant a tot l’alumnat facin els primers passos dins del món de l’escalada de manera guiada i ens anem familiaritzant amb les teles, Slackline, Corda i bloc.

Estem gaudint-ne moltíssim i al mateix temps estem treballant les pors, superació, treball en equip i guanyar seguretat amb nosaltres mateixos.

LA MONA RODONA

El penúltim dia del segon trimestre per celebrar la Pasqua tota l’escola vam dur a terme una petita mona i ens la vam menjar tots junts i juntes a la pista de l’escola!

Vam fer de  pastisseres  i  pastissers, tot decorant una magdalena amb xocolata, plomes, i ous de xocolata.

Una activitat molt dolça on petits i grans han gaudit moltíssim!

Voleu veure el resultat? Aquí teniu!

8 de Març. Dia de la Dona.

Aquest any des de l’escola volem celebrar el dia de la dona, 8M, fent visibles aquelles dones que han sigut importants al llarg de la història.

A les classes hem parlat del paper de la dona al llarg de la història. Per aquest motiu, hem convidat els infants a descobrir i investigar conjuntament amb les seves famílies, dones que han tingut un paper important en moltes disciplines, tot i que no sempre han estat reconegudes.

Des de l’escola conjuntament amb l’AFA hem preparat una exposició temporal que la podeu veure a l’entrada de l’escola. Aquest és el resultat!

CABANA DE VÍMET

Ja fa gairebé dues setmanes que els infants gaudeixen de la cabana de vímet al pati de l’escola!

Els encanta travessar-la, gaudir de l’ombra que ens regala, anar de portar a porta, d’altres s’amaguen esperant que no els trobin i fins i tot alguns treuen el cap per la finestra per veure els infants de fora.

Volem agrair la col·laboració de la Cooperativa Voltes pel disseny i tot l’acompanyament que ens han fet durant les tres jornades que han estat a l’escola!

LA SEQUERA

En els darrers anys, hem estat testimonis de l’increment de la freqüència i la intensitat dels fenòmens de sequera en moltes regions del món, inclosa la nostra.

Aquesta preocupant realitat ens recorda la importància crucial de gestionar de manera eficient els recursos hídrics i de fomentar la consciència ambiental des de les primeres etapes de la vida. Per tant, és essencial que eduquem i involucrem el nostre alumnat en la comprensió d’aquesta problemàtica i en la recerca de solucions sostenibles.

L’alumnat de cicle superior ha animat a la resta de l’escola a calcular quanta aigua consumim a l’escola durant una setmana i entre tota l’escola buscarem maneres per poder-la aprofitar bé.