Qui som

Zona Escolar Rural  Alt Berguedà

Les zones escolars rurals (ZER) són institucions escolars de caràcter públic formades per l’agrupació de centres d’educació infantil i primària que es constitueixen amb la finalitat d’oferir el servei d’ensenyament en condicions de major qualitat en zones de baixa demografia escolar.

La zona escolar rural té consideració de centre educatiu únic amb les característiques i els efectes que es determinen en el Decret 102/2010, de 3 d’agost d’autonomia dels centres educatius, sense perjudici de respectar la identitat jurídica de cadascuna de les escoles que la integren.

La ZER Alt Berguedà està formada per tres escoles situades en diferents municipis de l’Alt Berguedà: l’escola l’Albiol de Sant Julià de Cerdanyola, l’ escola Santa Margarida de Gósol i l’escola Serrat Voltor de Vallcebre.

La nostra ZER està ubicada a la part nord de la comarca del Berguedà, formant part de la província de Barcelona, excepte l’escola Santa Margarida, que es troba ja a la província de Lleida tot i que forma part de la comarca del Berguedà.

Les escoles que actualment formen la ZER, juntament amb altres escoles que malauradament ja han tancat, van demanar constituir-se com a tal, el 19 de juny de 1991, sol·licitud que va ser acceptada. Des d’aquell moment ha passat per nombrosos canvis.

El tret representatiu del nostre centre és la ruralitat. Es tracta de tres pobles molt petits, amb pocs recursos i força allunyats de nuclis grans de població. Tradicionalment, la població vivia de la pagesia i de la mineria, però tot i que es mantenen petites activitats agrícoles i ramaderes, poc a poc, aquestes han deixat pas al turisme i als serveis que apareixen com la principal font d’ingressos de la zona.

Els municipis on ens trobem veuen la necessitat d’impulsar i mantenir l’escola rural com a tret distintiu i mantenidor de la vida i la vitalitat del municipi.

Les tres escoles de la ZER volem compartir un mateix model educatiu, respectant les peculiaritats de cadascun dels centres, desenvolupant les oportunitats que ofereix cadascuna de les poblacions i consensuant marcs d’entesa que permetin elaborar cooperativament un projecte que ens identifiqui.

La tipologia escolar dels nostres centres és pública i rural, on s’imparteixen els nivells educatius d’Infantil i Primària, tot i que cada centre té una realitat diferent.

L’Escola Rural, l’escola de les tres “P”: Petita, de Poble i Pública, és una escola arrelada al territori, que dóna vida al municipi , que a vegades n’és el pal de paller i/o dinamitzadora d’una part de la vida que el poble genera, que aglutina persones, i que és motiu de trobada i aprenentatge