FEM MAQUETES HISTÒRIQUES

Els alumnes de 3r d’ESO del grup E han estat fent un treball de final de segon trimestre per l’assignatura de socials que ha consistit en escollir un dels períodes històrics entre el Paleolític i l’antiga Grècia. A partir dels diferents aspectes que s’han anat veient durant els darrers mesos a l’aula, han triat una de les cultures o períodes i han realitzat una maqueta.

L’economia caçadora-recol·lectora del Paleolític, l’etapa més antiga dels humans. Aquí veiem el seu tipus de vida nòmada, vivint en cabanes o en coves, on hi podem trobar pintures rupestres. També les eines que utilitzaven, fetes en fusta i sílex. Els animals que caçaven i quin ús en feien de les seves restes, alimentació i ús de la seva pell per vestir o utilitzar els seus ossos per fabricar eines.

Al Neolític veiem com els humans inicien una vida sedentària. És l’inici de l’agricultura i la ramaderia, amb les primeres espècies vegetals i animals que es domestiquen, com el gos o el bou. Apareixen els primers poblats. Es comença a fabricar ceràmica, i els primers enterraments.

A l’Edat dels metalls es comença a desenvolupar la metal·lúrgia. Primer amb el coure, i amb l’aliatge amb l’estany s’aconsegueix el bronze. Posteriorment apareix el ferro. Amb aquests materials es poden realitzar eines més resistents i fabricar nous utils que faciliten la vida de cada dia.

A Mesopotàmia, cultura que es desenvolupa entre els rius Tigris i Èufrates, apareix la primera gran civilització de la història i les primeres ciutats. Una de les fites més rellevant d’aquesta cultura es el desenvolupament de l’escriptura cuneïforme, la primera de la història, que trobem en tauletes de fang. I també grans construccions com el ziggurat.

L’antic Egipte creix al voltant del riu Nil. Durant 3.000 anys aquesta cultura aixecarà les piràmides i els temples en pedra que han perdurat fins a l’actualitat. Els ritus funeraris al voltant de la momificació i la rellevància de la seva religió son alguns dels aspectes que millor coneixem.

Grècia suposa l’inici de la cultura Europea, amb la creació de grans històries com l’Odissea i la Ilíada, amb herois com Odisseu, i la guerra de Troia. Navegants grecs arriben a tota la Mediterrània i creen la moneda per primer cop. Grans esdeveniments com els Jocs Olímpics, construccions com el partenó a Atenes o les primeres democràcies apareixen en aquesta cultura.

A partir de tots aquests elements els alumnes ha fet una selecció per incloure a cada maqueta els elements que millor mostren aquestes cultures. En cadascuna hi han situat les principals peces que consideraven característics de cada moment. Han creat un diorama on hi situen un fons a mode de paisatge i posteriorment han anat situant al davant diferents peces que reconstrueixen algun dels elements de les diferents cultures i períodes.

dav