L’art per la pau, un projecte transversal

Del 22 al 28 de març va tenir lloc el segon projecte transversal de l’àmbit artístic en la història del Narcisa. El primer el vam anomenar “El musical de l’Adela” i aquest, més basat en les arts plàstiques, l’hem anomenat “L’Art de la Pau” a 1r i 2n d’ESO, i “ARTivisme per la Pau” a 3r. No hem pogut passar per alt l’actual context de la guerra Rússia-Ucraïna per treballar els conceptes de pau, guerra i conflicte des d’aquest món macro fins al món micro i proper de l’aula, amb l’esperanca que futures generacions siguin millors que nosaltres com a ciutadans actius en la construcció de la pau.

L’arrencada del projecte va tenir lloc amb una visita a diferents museus i exposicions a Barcelona: el MACBA pels de 1r d’ESO; l’exposició “La màscara no menteix mai” del CCCB pels de 2n; l’exposició de Banksy al Museu del Disseny i una de grafits al Poblenou pels de 3r d’ESO.

Un grup d'alumnes de 1r ESO fa una prova l'escape room

A 1r cicle d’ESO vam començar treballant les dimensions de la pau per comprovar que no es tracta només d’absència de violència i l’alumnat va poder expressar el seu propi concepte de pau a través de cartes d’emocions i necessitats. Vam situar en un mapa els actuals conflictes armats arreu del món i vam aprofundir en les causes que els generen, així com descobrir el triangle de les violències i reconèixer, amb l’ajuda d’un escape room, que les violències estructural i cultural, sovint desapercebudes, també són violència.

El triangle de les violències

Ens vam endinsar també en el món dels refugiats i refugiades a través d’un joc de rol i del documental “La nena bonica” per descobrir com pot canviar-te la vida d’un dia a l’altre, que els països que acullen no són sempre els que més ho poden fer i per què hi ha refugiats de primera i de segona.

La penúltima sessió es va dedicar a deconstruir la imatge de l’enemic, a identificar els prejudicis i estereotips que ajuden a construir-la i a donar eines per a la resolució positiva del conflicte ja que el conflicte s’ha d’entendre no com a origen de violència sinó com una situació necessària per a l’aprenentatge i a la creació de noves oportunitats.

Alumnat de 2n ESO pinta la seva versió del Guernica

L’última sessió del projecte es va dedicar a dissenyar i fer difusió del “Museu de la Pau” del Narcisa que obrirem properament al públic, i acabar les obres artístiques que s’han anat desenvolupant al llarg de tota la setmana: un repte col·lectiu pictòric inspirat en el Guernica de Picasso, un repte col·lectiu escultòric basat en l’obra de la Judith Scott i un repte artístic individual d’estil lliure.

Un alumne mostra un símbol de la pau fet amb fil de llana

A 3r d’ESO vam començar el projecte analitzant diferents mapes (recursos, nivells de democràcies, migracions, PIB) per situar i analitzar els diferents conflictes armats arreu del món, vam comparar pau positiva i negativa i vam posar exemples de violència física, estructural i cultural per poder construir entre tots i totes el nostre concepte de pau. Ens vam endinsar també en la consulta de fonts de comunicació fiables per tal de descobrir les veritables causes de molts dels conflictes existents actualment i prendre consciència de com les fake news poden influenciar l’opinió pública. Al llarg de la tercera sessió vam aprofundir en els conflictes per recursos per conèixer els elements crítics, molts d’ells tacats de sang a països com el Congo. Vam plantejar idees que ajudessin a minimitzar l’escassetat d’aquests materials a les nostres vides a curt i mitjà termini. Durant la penúltima sessió vam conèixer el món dels refugiats i refugiades com a conseqüència directa de les guerres. Vam parlar de les categories de refugiats, de la utilització de les dones com a armes de guerra i de la destrucció de generacions senceres. Tot plegat ho vam complementar amb la visita a l’exposició fotogràfica “Dones. Mujeres. Afganistan” al Casal Pere Quart per apropar-nos a la violència endèmica i estructural vers les dones en aquell país.

Alumnes de 3r representen amb el cos la idea de pau

A l’última sessió del projecte, els grups de treball van elaborar una presentació sobre les seves tasques artístiques i vam compartir experiències al nostre abast per construir la pau. No cal desenvolupar grans projectes: cada petita acció, compta!

Un alumne de 3r pinta un grafit

Tornant al context proper de l’aula, vam fer dinàmiques per posar en valor la cooperació i el treball en equip com a camí per construir la pau. Vam analitzar el rol que té cada personatge en una situació d’assetjament a través d’un joc de rol i també vam descobrir el llenguatge girafa i xacal. L’objectiu: posar en pràctica la comunicació no violenta i ascendir en l’escala de la provenció en les nostres relacions.

Un mapamundi amb els conflictes armats al món

Des de l’àmbit artístic, l’alumnat de 3r va posar de manifest que l’art pot ser una eina per transformar el conflicte i construir la pau. Vam partir de la doble idea del “mur” com a barrera i com a espai per reivindicar. Així, vam practicar la tècnica del grafit i de l’estergit, així com l’art digital, per transmetre els nostres missatges de pau. Els vam estampar al mur i en samarretes.

Dos alumnes estampen un estergit al mur de l'institut

El claustre del Narcisa està molt satisfet i orgullós de la feina feta i espera haver remogut consciències i haver fet reflexionar el nostre alumnat sobre la responsabilitat col·lectiva en la transformació de la nostra societat cap a la pau.

Un moment de la xerrada de l'ONG Colors del Món

Aquest projecte no hagués estat possible sense:

  • L’Escola de Cultura de Pau de la UAB, l’Institut Català Internacional de la Pau, a ACNUR i la Fundació Akwaba, que ens han inspirat amb els seus materials fantàstics.
  • La Marina Caireta de l’Escola de Cultura de Pau, que ens va assessorar durant la creació d’aquests projectes.
  • La Txell Cascan, que ens va visitar per compartir la seva experiència com a infermera en regions de conflicte.
  • La Dandara, que va dinamitzar una classe magistral sobre la capoeira, un art marcial creat per a la resolució positiva de conflictes.
  • L’Arnau, de Versembrant, que ens ha introduït en el món del grafit i ens ha ajudat a donar una mica de color al nostre institut, que ja l’hi tocava.
  • I, per últim, els companys i companyes Ester, Laia, Amina, Lamine, Zakaria, Aliou i Sana de Colors del Món, que ens van emocionar profundament compartint la seva experiència de vida.

Moltes gràcies a tots i totes.

Un grup d'alumnes davant del grafit per la pau del pati

Podeu veure les millors imatges del projecte en aquest enllaç o clicant les fotografies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>