Crònica del projecte transversal “Penjant d’un fil”

Del 22 al 29 de març ha tingut lloc el segon projecte transversal del curs 22-23, que ha tornat a superar totes les expectatives. L’alumnat de 1r cicle hem convertit el Narcisa Freixas en un espai artístic dedicat al món dels titelles i ens hem endinsat en les seves possibilitats màgiques.

Visita al taller de Txo Titelles
Taller de titelles amb Engruna Teatre

Després de fer un estudi de camp a Txo Titelles el passat 14 i 15 de març i de prendre moltes notes durant la visita de la companyia Engruna Teatre el dia 22, vam decidir crear el nostre propi espectacle a partir d’un recull de contes de tot el món. Alguns tenien el seu origen al Japó, Sri Lanka, o Turquia! Un cop escollit el conte que representaria cada grup, vam haver d’entendre les diferències entre un text narratiu i un text teatral. Sabíeu que no és el mateix? Evidentment, els nostres contes no van ser escrits pensant en que s’haurien de representar a un teatre, així que vam haver de reconvertir-los i fer-ne un guió. Quina feinada!

Tres alumnes mostren els seus titelles
Alumnes fabricant els seus titelles
Primers passos de la fabricació dels titelles

Un cop fet i revisat el nostre guió, ens va tocar dissenyar els titelles: la roba que portarien, com serien els seus moviments, el to de la seva veu, el cabell i els trets físics… I va ser aleshores quan vam posar fil a l’agulla i vam construir els que serien els nostres companys durant els propers dies. Des d’una família de mercaderes, passant per un matrimoni que escolta una veu misteriosa una freda nit d’hivern, a una tortuga marina amb qualitats excepcionals, i també per personatges tan extravagants com un sultà o un maharajà. Tot i que el dia de la veritat els titelles fan molt de goig, us podem ben assegurar que el procés de construcció és delicat i difícil…

Però no tot acaba aquí, ja que darrere d’una obra d’aquestes magnituds hi ha molta més feina, molts cops invisible als ulls del públic. També ens hem convertit en productores i tècniques de so, i hem hagut de programar el nostre programa sonor per a cadascuna de les escenes de l’obra. El so d’una tempesta o de persones caminant a la plaça del mercat, una cançó trista a l’escena en que una família perd un ésser estimat, o el soroll que fa una manta en estripar-se per la meitat, entre d’altres, han donat molta qualitat a les nostres creacions.

Assaig general de les obres amb titelles
Assaig general de les obres
Un alumne assaja l'obra de teatre amb titelles
Un grup d’alumnes prova els decorats

I finalment, quan ja pensàvem que ho teníem, encara ens faltaven els decorats! Vinga a dissenyar, retallar, enganxar, provar i refer… I tot això mentre ens apreníem el nostre text i assajàvem.

De ben segur que ara, si algun dia tenim la sort d’anar a veure un espectacle de titelles, ens el mirarem amb uns altres ulls, ja que hem pogut experimentar de primera mà tota la feina que suposa, i quanta dedicació i amor hi ha darrere de cada titella.

Les i els alumnes de 1r i 2n hem gravat les nostres funcions, i esperem poder compartir-les amb vosaltres ben aviat. Esperem que us agradin!

Podeu veure una recopilació de fotografies del projecte en aquest enllaç o fent clic a les imatges!