PROJECTE RIUS: SORTIDA A GUIMERÀ I RIU CORB.

Dimecres, 3 de novembre de 2021.

Ciències de la Terra i del Medi Ambient 1r batxillerat

El Projecte Rius és una iniciativa de l’Associació Hàbitat, una entitat sense afany de lucre que des del 1997 treballa per apropar les persones als rius i les rieres.

El projecte neix al Departament d’Ecologia de la Universitat de Barcelona (Facultat de Biologia), on professorat i alumnes conceben una iniciativa que combina la vessant ambiental amb la social, ideant així un gran projecte de participació ciutadana i de voluntariat ambiental per l’anàlisi, seguiment i millora dels ecosistemes fluvials.

El Projecte Rius basa la seva tasca en tres pilars fonamentals:

• La importància de l’educació per conèixer millor els ecosistemes aquàtics.
  • La constància del treball del voluntariat, que vetlla per la conservació d’un tram de riu a l’àmbit local.
  • El foment de la participació ciutadana, com a eina fonamental que ens condueix cap a una societat més conscient i capacitada per emprendre accions de protecció i millora d’aquests ecosistemes.

Ser voluntari o voluntària del Projecte Rius significa apadrinar un tram de riu o riera per fer-ne seguiment ecològic i vetllar per la seva conservació.

El nostre centre des de fa ja uns quant anys participa en aquesta iniciativa amb els alumnes de Ciències de la Terra i del Medi Ambient de batxillerat. El riu que hem apadrinat i que fem cada any un estudi i seguiment ha estat el riu Corb al seu pas per Guimerà. Primer fem una sortida al riu i realitzem un treball de camp. Després fem un tractament de les dades i finalment s’elabora un informe que s’envia a l’Associació responsable del Projecte Rius.

Així, el dimecres 3 de novembre de 2021, 17 alumnes de l’assignatura de Ciències de la Terra i Medi Ambient de 1r de batxillerat, amb els professors del Departament de Naturals, Tere Guiu i Josep M. Mas vàrem anar a inspeccionar el riu Corb al seu pas per Guimerà. Els alumnes organitzats per grups analitzen les propietats fisicoquímiques de l’aigua com la temperatura, pH, oxigen dissolt i els nitrats. Després cerquen sota les pedres i entremig de la vegetació del riu diferents organismes que els recullen en recipients.

A continuació, i ajudats per unes làmines on hi ha dibuixats i descrits els organismes més habituals dels rius catalans, han de buscar els que han trobat al riu Corb.

Segons els organismes que trobem podem saber amb força certesa l’estat de contaminació del riu ja que alguns d’ells són bioindicadors, només viuen en rius poc contaminats.

Enguany la manca de pluja no ha ajudat gaire al treball de camp. El riu gairebé no portava aigua i si no hi ha aigua no hi ha

organismes. Tot i així hem classificat fins a 10 espècies d’insectes, crustacis, cucs i mol·luscs diferents: sangoneres, gambetes de riu, barquers, escorpins d’aigua, escarabats aquàtics, larves de tricòpters, caragolets d’aigua dolça.

Amb aquestes troballes i les analítiques fisicoquímiques podem arribar a la conclusió que malgrat la poca aigua que baixa, aquesta és força neta i poc contaminada encara que té poc oxigen dissolt i una quantitat de nitrats en dissolució. La primavera que ve tornarem a fer una nova inspecció per poder comparar els resultats.