Pràctica de química a 2n d’ESO.

Amb l’alumnat de 2n d’ESO des de l’assignatura de Física i Química hem estat treballant les reaccions químiques i per això hem realitzat la pràctica “l’ou de goma i l’ou cuit”.  L’objectiu d’aquesta és treballar algunes reaccions químiques com la desnaturalització de les proteïnes amb alcohol i amb un àcid (àcid acètic/vinagre) i un fenomen físic, l’osmosi.

En primer lloc, amb l’ou de goma hem volgut que els alumnes entenguin la reacció que es produeix amb el carbonat de calci de la closca de l’ou i l’àcid (vinagre). De la mateixa manera, hem volgut que per ells mateixos vegin les bombolles de CO2 que es produeixen i que ho associïn amb el producte d’aquesta reacció. Els resultats obtinguts han estat la desaparició de la closca de l’ou, l’augment de la mida i del pes d’aquest a causa del fenomen d’osmosi i l’elasticitat de la membrana que permet que l’ou reboti com una pilota. Per fer-ho més atractiu, Hem tenyit els nostres ous amb tinta fluorescent i amb llum UV hem comprovat, com la tinta ha penetrat i tenyit l’ou.

En segon lloc, hem realitzat l’experiment de l’ou cuit amb l’objectiu de comprovar el mètode de desnaturalització de les proteïnes, però amb alcohol i veure exactament en quina part de l’ou es produeix algun efecte. Així doncs, en la clara perquè és la part que conté les proteïnes a diferència del rovell que conté els greixos.

I hem buscat i comparat algunes situacions quotidianes on es produeix la desnaturalització de proteïnes, però per altres mètodes diferents dels experimentats com l’augment de temperatura. Per culpa d’aquest canvi, podem obtenir un ou “poché “o bé, la llet tallada.

Ha estat una pràctica senzilla, però força interessant i visual per poder entendre les reccions químiques.