AULA D’ACOLLIDA. LA MONA DE PASQUA.

Els alumnes de l’aula d’acollida de 4t hem fet un taller sobre la mona de pasqua. S’ha parlat de la seva història, dels ingredients i l’elaboració, l’alumnat ha fet una mona i se l’han menjat. Ens ha quedat  bonissima i ho hem passat molt bé.

La mona de pasqua és una tradició que acumula segles d’història i que ha anat evolucionant al llarg del temps. Cal recalcar en aquesta festivitat la importancia del padri, que és l’encarregat de regalar la mona, una figura que és manté vigent però que tenia més rellevància en el passat, com a figura protectora pel seu fillol, el padri exercia en cas de necessitat o mort dels seus progenitors. Era habitual escollir com a padri un avi o un oncle i es tenia en compte la seva capacitat econòmica. El ritual de la mona és la renovació anual del compromis del padri amb el seu fillol o fillola.

La presència de xocolata a la mona és una incorporació moderna, introduïda a Barcelona entorn del 1930 a la Confiteria Mora que va començar a guarnir la mona amb figures de xocolata.

Les referències més antigues a la mona les trobem al segle XIV, on aquesta tradició està documentada a Catalunya, Múrcia i el Pais Valencia. Posteriorment també està present a les illes Balears i l’Aragó.

L’origen de la paraula mona, no és clar; podria venir de l’àrab, el llati o el grec; però en qualsevol cas es refereix a un regal o ofrena.