Què ens expliques… Manel Apio?

Article creat per Abde Yaakoubi de 3r ESO

“Vaig veure seguida que es fa moltíssima feina d’acompanyament i escolta de l’alumnat i les famílies i això és un punt molt fort”

Avui parlarem amb el Manel Apio, el director del nostre institut, que ha començat en aquest càrrec aquest curs. Li preguntarem com va començar en aquest institut, com ho porta amb nosaltres, quins plans té i altres aspectes més personals de la seva vida.

Després d’aquests primers mesos quines sensacions t’ha donat aquest institut?

Doncs la primera sensació és de caliu: és un centre petit i el professorat, l’alumnat i moltes famílies es coneixen i fa que et sentis acollit de seguida. Jo vinc d’un institut molt gran i aquesta companyonia es perd entre tanta gent. També vaig veure seguida que es fa moltíssima feina d’acompanyament i escolta de l’alumnat i les famílies i això és un punt molt fort.

Quants anys creus que estaràs en aquest institut?

No faig gaire plans a llarg termini, el meu compromís és presentar-me per quatre anys més com a director i a partir d’aquí ja veurem.

Quins canvis faries a l’institut?

Sempre es poden millorar coses però ara mateix estem més centrats en veure què fem bé i com potenciar-ho. A partir d’aquí estudiarem què cal canviar. Sobre tot m’agradaria aconseguir que la tasca que fa tot el personal de l’institut fos reconeguda al barri i per les famílies (sobretot les que no ens coneixen) i millorar la imatge que es té del centre.

Per què vas decidir ser Docent?

De jove vaig començar a fer classes particulars, i a l’aula era el típic alumne que ajudava els meus companys i companyes (sobretot a Mates i Física i Química), per tant hi ha una part molt vocacional. Quan vaig acabar la carrera vaig començar a treballar fora del mon educatiu però em van oferir fer una substitució i quan vaig provar em va agradar molt, i d’això ja fa més de 20 anys….

i per què vas decidir ser director?

A l’anterior centre havia estat 12 anys a l’Equip Directiu i quan vam decidir acabar aquesta etapa, tenia clar que buscaria un projecte motivador. La direcció d’un centre com aquest és un repte molt enriquidor i estic aprenent moltíssim, segurament aquest era un dels objectius.

Que t’agradaria fer quan acabis aquesta etapa?

No ho sé, com he dit no faig plans a llarg termini. Seguiré sent professor, això ho tinc clar, el que no em plantejo és amb quin rol.

Com es porten amb tu els alumnes?

En general bé. Crec que soc proper, directe i molt honest. Sempre hi ha qui et provoca, s’enfada, etc. però si ets amable i just, en general l’alumnat també ho és amb tu.

I els/les profes?

-Els profes i les profes fantàsticament. Ens estem coneixent però estic segur que arribarem a formar un gran equip.

Com et senties el primer dia que vas ser director?

Doncs no gaire diferent de qualsevol primer dia a un nou centre: més nerviós pel fet de conèixer nous companys i companyes que no pas per ser el director.

Abans de que siguis docent en aquest institut, eres docent o director en algun altre institut o escola?

Com he comentat abans, sóc professor des de fa més de 20 anys (no els vull comptar que m’agafa vertigen), i en l’anterior centre vaig estar 12 anys com a secretari i administrador del centre. Com a Director és la primera vegada.

Que es el més important per ser director?

Suposo que no hi ha una sola cosa important, i si preguntes al professorat, a l’alumnat o a les famílies et respondran coses diferents. Però si hem de parlar d’allò que és important: treball, dedicació i implicació, tot i que crec que són actituds que cal tenir en qualsevol àmbit de la vida. D’altra banda capacitat d’escolta, empatia, coneixements… no acabaríem, o sigui, tot allò necessari per fer Equip. Cal tenir clar que un director o directora no és més que un company més del Claustre que té un paper i unes responsabilitats diferents, però que, sense la resta de l’Equip Directiu i del Claustre, no va enlloc.

Què li diries a una persona jove que no vol estudiar?

Que perd una oportunitat de millorar. Estudiar et serveix per obrir-te portes d’una banda i per ser capaç d’entendre millor el mon que ens envolta. Crec que l’educació, la cultura i el coneixement et fa tenir una mirada molt més oberta del teu entorn, i fa que molts prejudicis desapareguin. Tot i així, mai és tard per intentar-ho de nou, i el convidaria a que en el futur, si s’ho repensa, ens ho diguí l’intentarem ajudar.

Ara et volem conèixer d’una manera més personal:

Quants anys tens?

Tinc 47 anys.

Que t’agrada fer en el teu temps lliure?

Doncs llegir, veure pel·lícules o sèries i quan tinc temps i em deixen fer una mica d’esport.

Quin és el teu esport favorit?

Sóc ciclista. M’apassiona. De jove vaig competir i actualment segueixo federat però m’ho prenc més tranquil·lament, tot i que reconec que sóc una mica competitiu. Principalment faig ciclisme de carretera però també m’agrada la bicicleta de muntanya. A banda he practicat a nivell federat bàsquet i handbol, i alguns esports de raqueta a un nivell de principiant.

Quin tipus de música t’agrada escoltar?

En general escolto de tot però m’agrada el hard-rock i el pop anglès, i allò que diuen indie-pop o música alternativa, tot i que no sé què significa.

On t’agradaria anar de viatge?

He viatjat bastant per Europa i ara m’agradaria veure altres parts del mon, però amb la situació actual és complicat fer gaire plans. L’últim projecte que tenia era fer ruta pel Marroc però ara per ara és difícil.