Programa Salut i Escola

El programa Salut i Escola (PSiE) és una col·laboració entre el Departament d’Educació i el Departament de Salut, té la finalitat de millorar la salut dels adolescents mitjançant accions que promouen hàbits saludables, prevenen situacions de risc, i ajuden a detectar problemes relacionats amb la salut.

L’Institut de l’Arboç, com a espai natural per a l’aprenentatge, l’educació i la formació integral dels alumnes/as, és també el lloc on es poden manifestar els signes d’alerta sobre problemes de salut, en els quals una detecció precoç pot ser la primera acció per iniciar un procés d’ajuda i intervenció adequada.

El programa “Salut i escola” (PSiE), té el propòsit de potenciar la coordinació dels centres docents, els serveis educatius i els serveis sanitaris en accions de promoció de la salut i d’atenció a l’alumnat.

El programa “PSiE” busca, mitjançant la Consulta Oberta (professional d’infermeria desplaçat periòdicament al centre docent) i xerrades de prevenció, afavorir l’accessibilitat de cara a la prevenció de situacions de risc i atenció precoç als problemes de salut dels adolescents a l’atenció sanitària amb garanties de privacitat, confidencialitat i proximitat.
Els objectius marcats pel Programa Salut-Escola són els següents:

• Apropar els serveis de salut als centres docents i als adolescents, mitjançant la consulta oberta als centres d’educació secundària amb les màximes garanties d’intimitat.
  • Facilitar la promoció d’actituds i hàbits saludables (factors protectors) amb actuacions d’educació per a la salut.
  • Reduir els comportaments que poden afectar negativament la salut (factors de risc).
  • Detecció precoç dels problemes de salut a fi d’intervenir al més aviat possible.

Així doncs, dins del conveni de cooperació entre el Departament d’Educació i el Departament de Salut des del institut durant el present curs, es realitzaran una sèrie de xerrades i activitats a tots els cursos d’ESO amb el propòsit de potenciar la coordinació dels centres docents els serveis educatius i els serveis sanitaris en accions de promoció de la salut i d’atenció als alumnes. Es tracta d’adaptar els serveis sanitaris per tal d’afavorir l’accessibilitat dels adolescents als programes de salut amb garanties de privacitat i confidencialitat.

Els eixos fonamentals d’actuació del Programa Salut i Escola són: la salut mental, la salut afectiva i sexual, el consum de drogues legals i il·legals i la addicció a les noves tecnologies.

ACTIVITATS I XERRADES VINCULADES AL PROGRAMA SALUT I ESCOLA

ÀMBIT 1 Salut alimentària. Detecció de riscos. Factors desencadenants. Aspectes de la vivència corporal (autoimatge). Trastorns de la conducta alimentària: anorèxia i bulímia. Obesitat. Estratègies preventives, exercici físic.

• 1r d’ESO HÀBITS SALUDABLES.

ÀMBIT 2 Consum de substàncies addictives. L’ús i l’abús de drogues i alcohol entre els joves. Substàncies i seqüències de consum. Adolescència i vulnerabilitat. Addició noves tecnologies. Risc i protecció. Les estratègies preventives de consum de drogues en el marc escolar.

• 2n d’ESO ÚS RESPONSABLE DE PANTALLES
  • 4t d’ESO OCI NOCTURN

ÀMBIT 3 Salut mental i sexual. Etapa evolutiva de l‘adolescència. Ansietats i necessitats psicològiques dels adolescents. Dinàmica de la relació amb l’entorn. Organitzacions defensives regressives i d’inhibició. Trastorns de la conducta. Salut afectiva i sexual. Gènere. Identitat sexual. Les primeres experiències. Mites i tabús. Embarassos. Infeccions de transmissió sexual.

• 2n d’ESO QUÈ LI PASSA AL MEU COS?
  • 3r d’ESO BULLYING

ÀMBIT 4 “CONSULTA OBERTA” Un dels propòsits del Projecte Salut i Escola és implantar la consulta oberta als centres d’educació secundària públics i concertats amb garantia de confidencialitat. Per aquest motiu, el segon dilluns de cada mes, una professional de la salut, oferirà un servei totalment confidencial per tots aquells alumnes que desitgin preguntar qualsevol tema relacionat amb la seva salut, en una sala habilitada exclusivament per tractar tots aquests temes.

ÀMBIT 5 Revisions i vacunes.

• 1r d’ESO Revisions Odontològiques.
  • 2n d’ESO Revisions Optotipus.
  • 3r d’ESO Revisions Odontològiques.

2n d’ESO Revisions Optotipus.