Educació per a l’equitat menstrual a 3r d’ESO – Programa Salut i Escola (PSiE)

L’objectiu del Programa Salut i Escola (PSiE) és millorar la salut dels adolescents mitjançant accions de promoció de la salut, de prevenció de les situacions de risc i d’atenció precoç per als problemes relacionats amb la salut mental, la salut afectiva i sexual, el consum de drogues, alcohol i tabac, en col·laboració amb els centres educatius i els serveis de salut comunitària presents en el territori.

L’Estratègia Nacional de Drets Sexuals i Reproductius (en endavant, ENDSiR) comprèn un conjunt d’actuacions que tenen com a objectiu garantir i protegir el compliment dels drets sexuals i reproductius per a totes les persones. Més concretament, l’Estratègia pretén, d’una banda, garantir i aprofundir en els drets sexuals i reproductius ja existents i, d’altra banda, posar sobre la taula un conjunt de nous drets, com ara l’equitat menstrual.

Aquesta intervenció educativa s’emmarca en la línia estratègica número 2 de l’ENDSiR, que té com a finalitat garantir l’equitat menstrual a totes les dones i persones que menstruen. Per fer-ho, es desenvoluparan diverses actuacions dirigides a poblacions concretes. En el cas que ens ocupa, es tracta de la població jove que està cursant tercer d’ESO als centres educatius d’arreu de Catalunya.

Aquesta intervenció, doncs, es fonamenta en els pilars següents:

• Drets humans de les dones i les persones que menstruen, a fi de garantir l’equitat menstrual, l’accessibilitat i la salut, per a totes les dones i persones que menstruen.
  • Educació menstrual per aconseguir un canvi de comportament i actitud en la percepció social de la menstruació de tota la societat.
  • Compromís amb el medi ambient i la sostenibilitat, que suposa promoure l’ús de productes reutilitzables i segurs.

Els dies 26 d’abril i 3, 10, 17 i 24 de maig de 2023, l’alumnat de 3r d’ESO va participar en una xerrada sobre equitat menstrual a mans de l’equip d’infermeria del CAP de l’Arboç. El taller va permetre crear un espai de diàleg i discussió molt enriquidor per a tothom.

Els objectius són:

• Conèixer els canvis que es produeixen durant la pubertat, en especial la menarquia, i conèixer els genitals propis, així com el cicle menstrual i el seu registre.
  • Especificar la importància de l’autocura en els aspectes relacionats amb la menstruació.
  • Reflexionar sobre mites i idees preconcebudes sobre la menstruació.
  • Conèixer les diferents opcions de recollida de sagnat menstrual, així com el seu funcionament i els seus avantatges i possibles inconvenients.
  • Crear consciència sobre l’impacte ambiental dels productes menstruals no reutilitzables.