Utilitzar el mòbil abans de dormir comporta greus problemes de son

El passat 15 de setembre de 2023 El Diari de Tarragona publicava un article (d’EFE) que creiem interessant de fer-vos-el arribar.

Utilitzar el mòbil abans de dormir comporta greus problemes de son

Segons els experts, un descans correcte és molt important perquè el cervell maduri. Utilitzar pantalles abans de dormir està «molt interrelacionat» amb greus problemes de son, però ho fa el 76% dels adolescents europeus i fins i tot un 86% admet dormir amb el dispositiu al costat.

«És greu i seriós perquè fer servir pantalles just abans de dormir provoca un problema a nivell cerebral», afirma Ana Teijeira, neurofisiòloga clínica de l’Hospital Universitari de Toledo. En una entrevista, la doctora ha parlat sobre el somni a la infància i adolescència, coincidint amb l’inici del curs escolar i amb la XXXI reunió anual de la Societat Espanyola de Somni, que es va inaugurar aquest dijous a Toledo i reuneix fins demà a més de 300 professionals.

A la infància el cervell està en constant desenvolupament «i el somni és important per poder consolidar el correcte funcionament i la maduresa cerebral», de manera que el somni «de bona qualitat» en nens i adolescents «no només és important perquè al dia següent estiguin descansats i puguin rendir, sinó que és molt important perquè el cervell maduri».

Les necessitats de son varien amb l’edat: un nounat passa més de la meitat del dia dormint; els nens petits necessiten una migdiada diürna «per continuar amb el procés de maduresa cerebral i de descans correcte»; l’adolescent necessita aproximadament una hora més de son que l’adult; i l’adult ha de dormir unes vuit hores, encara que hi ha un percentatge petit de població que requereix més hores o menys per aconseguir un descans correcte.

En tots els casos, la qualitat del son està «molt relacionada» amb el rendiment que es tingui l’endemà, ja sigui laboral o escolar, i si no s’aconsegueix una bona qualitat es reflecteix en cansament i somnolència en els nens o problemes de concentració i de retenció del que estudien en el cas de l’adolescent.

Segons dades de la Societat Europea del Son, el 76% dels adolescents utilitza el mòbil al llit abans de dormir; un 86% dorm amb el mòbil al costat, molts sota el coixí, i fins i tot un 37% admet perdre el son per les alertes de xarxes socials que reben.

«El problema de les pantalles abans d’adormir-se està molt interrelacionat amb greus problemes de son», ha subratllat la neurofisióloga clínica, que ha afegit: «El somni, en gran part, comença quan el cervell comprèn que és de nit, i si nosaltres li llancem una llum molt intensa, la melatonina s’endarrereix en el funcionament cerebral».