Jornades de coeducació a l’Institut de l’Arboç

El 25 de desembre del 2023, va entrar en vigor un aspecte clau de la nova Llei Orgànica de Modificació de la Llei Orgànica d’Educació (LOMLOE): el Vector d’Igualtat. Aquesta disposició, que forma part de les reformes més significatives del sistema educatiu, té com a objectiu principal promoure la igualtat d’oportunitats i la no discriminació en l’àmbit de l’educació. La implementació del Vector d’Igualtat representa un pas ferm cap a la construcció d’un sistema educatiu més inclusiu, equitatiu i respectuós amb la diversitat de la societat.

[ACCÉS AL VÍDEO]

Avui, 8 de març, el nostre centre educatiu us presenta les jornades de coeducació i igualtat de gènere realitzades del 26 de febrer al 7 de març. Aquesta data tan significativa ens brinda l’oportunitat de reflexionar sobre els avenços aconseguits en matèria d’igualtat de gènere i reconèixer la lluita constant per aconseguir una societat més justa i equitativa per a tothom.

La coeducació és un pilar fonamental en la nostra institució. Treballem dia a dia per fomentar un entorn d’aprenentatge inclusiu on els nostres alumnes puguin desenvolupar-se plenament sense importar el seu gènere. Creiem en la importància de desafiar els estereotips de gènere i promoure la igualtat d’oportunitats en tots els àmbits de la vida.

Aquest projecte està destinat als diferents grups i nivells educatius del centre. La planificació té en compte la participació dels diferents departaments didàctics així com les tutores i els tutors dels diferents nivells educatius, amb la col·laboració de tot el professorat del centre.

Els objectius del projecte han estat:

  • Promoure un desenvolupament integral dels adolescents, tenint en compte aspectes fonamentals com la identitat de gènere, els estereotips i la no-violència.
  • Potenciar unes relacions més igualitàries i satisfactòries entre nois i noies per aprendre a conviure.
  • Reflexionar i analitzar críticament l’existència d’actituds sexistes i fomentar actituds igualitàries entre els nois i les noies.
  • Valorar els diferents recursos didàctics: música, vídeos, pel·lícules, notícies, articles… per identificar i modificar els diferents estereotips d’actituds sexistes.
  • Aprendre a ser ciutadans i ciutadanes en un món global.
  • Sensibilitzar a l’equip docent a treballar la igualtat de gènere de forma transversal en les diferents matèries.

Les competències bàsiques que hem treballat són aquelles que estan relacionades amb aspectes del creixement i aprenentatge de l’estudiant. L’assoliment d’aquestes competències ha de permetre que el jove construeix el seu propi projecte de vida per viure i conviure en un món plural i canviant.

La comissió d’igualtat de l’Institut de l’Arboç que amb col·laboració de tots els equips docents, ha organitzat les Jornades de coeducació i igualtat de gènere que s’han portat a terme del 26 febrer al 7 de març de 2024.

SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS REALITZADES A LES TUTORIES, ALS ÀMBITS CURRICULARS I/O AL CENTRE

Setmana del 26 de febrer – TUTORIES

  • 1ESO – es realitza una activitat de tutoria on es treballa el concepte de coeducació a través de la visualització d’un vídeo i de la participació activa de l’alumnat.
  • 2ESO – A l’hora de tutoria realitzem una activitat que té una durada d’una sessió. Amb el propòsit de reflexionar amb l’alumnat sobre la igualtat d’oportunitats entre homes i dones per a realitzar un esport o una feina, independentment de l’àmbit i sector. A partir de la visualització d’imatges, respondran a unes qüestions que fomentaran una posterior reflexió grupal.
  • 3ESO – Es comença la sessió amb la visualització d’un breu vídeo “Micromasclisme” (1’13’’), que ens donarà peu a obrir un debat. Aquesta part de l’activitat té una durada màxima de 15 minuts i es finalitza creant un iceberg amb conceptes sobre la violència masclista.
  • 4ESO – Prendrem consciència amb les alumnes i els alumnes  sobre l’estereotip de gènere que s’ha generat durant els anys i les seves conseqüències. Es proposa fer un joc educatiu a través de l’eina del Kahoot i un debat posterior
  • 1BAT – Es farà una performance d’un poema reivindicatiu. (Les tutores i el tutor ja estan assabentats)
  • 2BAT – Es projecta un o diversos vídeos del següent enllaç: http://www.dibgen.com/index-ca.html que aborda la diferència entre gèneres i s’organitza un debat grupal

Setmana del 4 de març – TUTORIES

Al llarg de la setmana, a tutoria, tots el alumnes d’ESO han pintat unes claus on han escrit una frase motivadora per al dia de la dona i les han penjat en uns murals (portes dibuixades) al pati interior. El lema ha estat “TU TENS LA CLAU”.

ACCÉS A LA GALERIA D’IMATGES

CLOENDA – 7 DE MARÇ

Els alumnes del nostre centre han format un gran mosaic, el símbol de la dona, al pati. Asseguts al terra tots vestits amb samarreta de color de negre i/o lila i amb un globus lila a la mà han escoltat el manifest llegit per alguns alumnes de 1r de batxillerat.

[ACCÉS AL VÍDEO]

BIBLIOPATI

Per TOT l’alumnat de l’Institut, el dia 7 de març als tres patis vam fer l’activitat de BIBLIOPATI on l’alumnat podia conèixer un seguit de llibres per a l’impuls d’actuacions preventives de la violència masclista i materials didàctics coeducatius (accés als llibres).

ÀMBIT EDUCACIÓ FÍSICA
DESCRIPCIÓ ACTIVITAT Hem organitzat un torneig dividit en dos franges una per a primer d’eso i l’altre per a segon. Hem escollit un esport alternatiu, el  TCHOUKBALL per tal d’oferir aquesta igualtat d’oportunitats posant l’alumnat en situacions motrius noves per a tothom i senzilles en quan a l’execució evitant així la segregació entre “ bons i dolents” típica d’esports amb exigències tècniques com el futbol o el bàsquet, a més a més són esports que tenen una lògica interna que fomenta la participació equitativa, heterogènia i mixta de qui els juga. Busquem afavorir espais on alliberar-nos d’estereotips sexistes, valorant indistintament les aptituts i les aportacions de tothom. Així com potenciant la crítica i la reflexió envers qualsevol tipus de discriminació voluntària o involuntària
ÀMBIT LLENGUA FRANCESA
DESCRIPCIÓ ACTIVITAT

Es portarà a terme una  gimcana consisteix en trobar els noms de 8 dones cèlebres. Hi ha 8 fotos enganxades al pati interior del centre corresponent a cadascuna d’elles. Cada alumne haurà d’omplir un fullet amb els noms de les dones corresponent a cada foto numerada.

Del dilluns 26 de febrer al dijous 6 de març es podran deixar els fulls omplerts i amb el nom de l’alumne a dins d’una caixeta preparada al costat de la Consergeria des de las 10:00 fins a les 12:00. El dia 8 de març es farà un sorteig : qui guanyi tindrà un obsequi.

ÀMBIT LLENGUA CASTELLANA – CREACIÓ LITERÀRIA
DESCRIPCIÓ ACTIVITAT

El repte plantejat des de la matèria de Creació literària ha estat el d’abordar la coeducació i la igualtat de gènere a través de diferents manifestacions literàries. Fora del que dicta la tradició i la història de la literatura, hem posat el punt de mira en la producció d’un autor cèlebre de les les lletres castellanes (Francisco de Quevedo) per qüestionar el contingut i la validesa del poema titulat Desengaño de las mujeres i per dur a terme una lectura en clau d’igualtat i concloure que la discriminació de gènere ha estat present a la història de l’art des de sempre, malgrat la bona fama d’alguns escriptors. Per complementar la tasca, hem plantejat dos reptes afegits: el primer, redactar poemes que qüestionin tant la identitat masculina con la femenina (amb l’objectiu de demostrar que és molt més fàcil parlar d’estereotips i prejudicis que no pas parlar des del coneixement o des de qualsevol base argumentada); el segon, redactar poemes on tingui cabuda una vertadera igualtat de gènere sense idees preconcebudes i amb autèntics valors apresos com ara la equitat.

ÀMBIT SOCIALS
DESCRIPCIÓ ACTIVITAT L’alumnat de 1r d’ESO, a la matèria de socials, treballaran el paper de la dona a les diferents civilitzacions de l’antiguitat; més concretament a Mesopotàmia, Egipte, Grècia i Roma. Així mateix, es parlarà de grans dones d’aquests períodes com són: Cleòpatra, Nefertiti, Amitis, Ànite de Tègea, Livia o Hipàcia d’Alexandria, entre d’altres.
ÀMBIT VISUAL I PLÀSTICA
DESCRIPCIÓ ACTIVITAT

L’alumnat de 3r d’ESO des de la matèria de Visual i Plàstica ha fet recerca de Dones que han deixat empremta en la història. S’ha buscat informació d’aquestes dones, l’han exposada a classe i, per finalitzar l’activitat, s’ha fet recerca d’una imatge de cadascuna de les dones per treballar-la amb la tècnica stencil.

Amb un altre grup d’alumnes hem volgut retre un homenatge a les dones anònimes, en aquest cas hem triat les seves pròpies mares. Els/ les alumnes han penjat un retrat d’aquestes, fet amb la tècnica citada anteriorment, i a més han afegit tres paraules que les caracteritzen. És una manera de visibilitzar i prendre consciència del treball diari i gairebé invisible de les dones que tenim més a prop.

L’alumnat de 3r d’ESO també ha realitzat cartells en commemoració del Dia de la Dona i s’han penjat a les parets de l’institut per fer divulgació i conscienciar a la resta de companyes i companys.

Aquest curs disposem de la figura de coordinadora de coeducació, convivència i benestar emocional. La persona designada té com a objectiu vetllar per la coeducació i el benestar emocional de l’alumnat i ser la persona referent en aquestes matèries per a l’alumnat i el professorat del centre. En motiu del dia de la Dona d’aquest any, des del centre participem en una de les activitats que organitza l’Ajuntament de l’Arboç, una taula rodona “L’evolució i els avenços del feminisme i la igualtat al segle XXI”, que tindrà lloc el 8 de març a les 18:00 a l’Auditori Municipal. On hi assistiran la referent COCOBE del centre i una altra docent membre també de la Comissió d’Igualtat.

FOTOGRAFIES DEL PROJECTE GLOBAL