Descripció de les matèries

¿Què es fa a cada matèria optativa i de modalitat?

BIOLOGIA: La matèria de Biologia ofereix una formació relativament avançada, i proporciona a l’alumnat els coneixements i les destreses essencials per al treball científic i l’aprenentatge al llarg de la vida i estableix les bases necessàries per enfortir les destreses i el pensament científics, preservació del patrimoni natural i cultural, estimular la vocació científica de tot l’alumnat, i afavoreix que s’eliminin els biaixos de gènere en llocs de responsabilitat en recerca.

CIUTADANIA, POLÍTICA I DRET: La matèria inclou sabers relatius a tres àmbits que tenen vinculació entre si. El primer àmbit, relatiu a l’educació per a la ciutadania, pot integrar, entre d’altres, els drets fonamentals i els deures de la ciutadania; el concepte i l’evolució dels drets humans, i les característiques i obligacions estatals amb relació als drets humans; el contingut fonamental de les llibertats públiques, i els mecanismes, interns i internacionals, de garantia i protecció dels drets humans.

COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL: Aquesta matèria es proposa desenvolupar en l’alumnat les capacitats i habilitats per analitzar i valorar productes audiovisuals, així com per realitzar-los. Per això, ha de conèixer el llenguatge i els procediments bàsics del món audiovisual, utilitzar-los de forma crítica per realitzar productes audiovisuals ètics, que respectin la convivència democràtica i rebutgin les discriminacions de qualsevol mena, així com tenir en compte els objectius de desenvolupament sostenible.

CREACIÓ LITERARIA: La matèria permet apropiar un mapa de referències compartides —obres i autors del patrimoni universal; moviments estètics; gèneres i subgèneres; temes, tòpics, arquetips, símbols, etc. recurrents al llarg de la història—, alhora que convida al qüestionament crític d’un cànon que ha deixat fora gran part de les obres escrites per dones o per autores i autors no occidentals.

DIBUIX TÈCNIC : El dibuix tècnic constitueix un mitjà d’expressió i comunicació convencional per a qualsevol projecte la finalitat del qual sigui la creació i la fabricació d’un producte, i és un aspecte imprescindible del desenvolupament tecnològic. La matèria de Dibuix Tècnic desenvolupa la visió espacial de l’alumnat en representar l’espai tridimensional sobre el pla, per mitjà de la resolució de problemes i de l’elaboració de projectes tant individuals com en grup. També potencia la capacitat d’anàlisi, de creativitat, d’autonomia i de pensament divergent, i afavoreix actituds de respecte i empatia.

ECONOMIA: té com a finalitat despertar l’interès dels estudiants i proporcionar-los uns coneixements que els permetin interpretar qüestions econòmiques, de manera reflexiva i raonada, per esdevenir persones capaces d’intervenir activament i crítica en la societat aplicant els coneixements científics que proporciona la ciència econòmica.

FÍSICA: La Física, com a disciplina que estudia la natura, s’encarrega d’entendre i descriure l’univers, des dels fenòmens que es produeixen al microcosmos fins als que es donen al macrocosmos. La matèria, l’energia i les interaccions es comporten de manera diferent en els diferents escenaris, i això fa que els models, els principis i les lleis que l’alumnat ha d’aplicar per explicar la naturalesa s’hagin d’ajustar a l’escala de treball i que les respostes o explicacions que trobi siguin aproximades i condicionades pel context, però no per això menys rigoroses.

FRANCÈS: La llengua francesa es pot estudiar com a primera i com a segona llengua estrangera en l’etapa educativa del Batxillerat. Tots els alumnes de primer de Batxillerat tenen l’opció de triar francès com a segona llengua estrangera.

FUNCIONAMENT DE L’EMPRESA: La matèria té com a finalitat que l’alumnat estudiï i analitzi les respostes als problemes econòmics que es plantegen al si de les empreses i conegui les noves formes d’organització i administració, amb un enfocament actualitzat i, sobretot, adaptat a la realitat, considerant que la innovació és el motor d’un negoci i que, en molts casos, en determina la supervivència.

GEOLOGIA I CIÈNCIES AMBIENTALS: La matèria de Geologia i Ciències Ambientals pretén proporcionar als estudiants que la cursen els coneixements i les destreses necessaris per comprendre l’estructura i la dinàmica del nostre planeta i els fenòmens que se’n deriven. Aquests continguts es tracten amb una visió global, integrant les interrelacions que es produeixen amb les activitats humanes, per permetre a l’alumnat tenir una visió crítica de l’explotació dels recursos naturals i els impactes mediambientals que se’n deriven, així com dels riscos naturals que la dinàmica terrestre implica per als humans.

GEOGRAFIA: La geografia estudia la relació entre les societats humanes i el medi, localitza els fenòmens que es produeixen com a fruit d’aquesta relació i, finalment, identifica les diferents regions que resulten d’aquests fenòmens, així com els fluxos i nodes que les articulen. Des d’aquesta concepció, l’espai esdevé, no un simple escenari de les activitats humanes, sinó part constitutiva de la pròpia societat.

HISTORIA DE L’ART: La història de l’art és una disciplina científica que té com a finalitat la identificació, descripció, anàlisi i interpretació de l’obra d’art, entesa com a producte resultant de la creativitat i actuació humanes, que s’expressa amb codis propis i enriqueix la visió global de la realitat i les seves múltiples formes de manifestar-se.

HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI: Conèixer els condicionants històrics del món present, així com els problemes i els reptes globals de les diferents societats humanes contemporànies. Facilita a l’alumnat les estratègies necessàries per comprendre de manera crítica els esdeveniments i processos contemporanis més rellevants en els àmbits nacional, europeu i mundial, i facilita l’anàlisi de les seves causes i relacions.

LITERATURA CASTELLANA: La matèria de Literatura Castellana continua el traçat seguit per a l’educació literària en l’etapa anterior, al temps que complementa l’abordada en Llengua Castellana i Literatura de batxillerat. Constitueix un espai privilegiat per al desenvolupament de les dues modalitats de lectura literària estudiades al llarg de tota l’escolarització —la lectura guiada i la lectura autònoma— afavorint la confluència dels seus corpus respectius i de les seves formes de gaudi.

LITERATURA CATALANA:  La matèria de Literatura Catalana continua el traçat seguit per a l’educació literària en l’etapa anterior, al temps que complementa l’abordada en Llengua Catalana i Literatura de batxillerat. Constitueix un espai privilegiat per al desenvolupament de les dues modalitats de lectura literària estudiades al llarg de tota l’escolarització —la lectura guiada i la lectura autònoma— afavorint la confluència dels seus corpus respectius i de les seves formes de gaudi.

LITERATURA UNIVERSAL: La literatura universal té com a finalitat ampliar la formació literària i humanística de l’alumnat, adquirida durant les etapes educatives anteriors i en la matèries comunes de llengua i literatura del batxillerat. L’objecte d’estudi de la matèria és el discurs literari i pren com a base la lectura d’obres o de fragments representatius. Per mitjà de la literatura es pretén que l’alumnat aprofundeixi en la seva visió del món i l’ampliï.

LLENGUA I CULTURA GREGUES: Aquesta matèria es vertebra al voltant de tres eixos: el text i la traducció, l’aproximació crítica al món hel·lè i l’estudi del patrimoni i el llegat de la civilització grega, tres realitats que xopen pregonament les arrels culturals del món occidental.

LLENGUA I CULTURA LLATINES: la matèria permet fer una reflexió profunda sobre el present i sobre el paper que l’humanisme pot i ha d’exercir davant dels reptes i els desafiaments del segle XXI, a través de l’aprenentatge d’aspectes relacionats amb la llengua, la cultura i la civilització romana. Aquesta matèria conté, a més, un valor instrumental per a l’aprenentatge de llengües, literatura, religió, història, filosofia, dret, política o ciència, proporcionant un substrat cultural que permet comprendre el món, els esdeveniments i els sentiments i contribuint a l’educació cívica i cultural de l’alumnat.

MÓN CLÀSSIC: La matèria optativa anual de primer de batxillerat Món Clàssic s’adreça a l’alumnat de qualsevol de les modalitats de batxillerat, amb la finalitat de desenvolupar la capacitat d’anàlisi crítica i el treball autònom, i la recerca i la valoració de la pervivència dins de diferents àmbits dels sabers, com ara el científic, lingüístic, literari, artístic, cultural i històric que el llegat grecoromà aporta al segle XXI.

PROBLEMÀTIQUES SOCIALS: és una matèria que pretén proporcionar a l’alumnat una aproximació a problemes socials rellevants com la discriminació envers: el gènere, la procedència i la identitat i l’orientació sexual; així com les conseqüències ambientals de la nostra petjada al planeta terra.

PSICOLOGIA: La psicologia, quant a ciència que estudia els principis i processos que regeixen la conducta i el coneixement, amb especial referència a l’ésser humà, es concep alhora com una ciència social o humana i com una ciència biològica. En el comportament i en el coneixement elaborat per les persones es poden trobar freqüentment tant determinants biològics com socials i culturals.

QUÍMICA: La química és una ciència que participa dels nous camps del saber en l’àmbit cientificotècnic i fa aportacions valuoses en el treball interdisciplinari de camps tan rellevants actualment com ara la nanociència i la nanotecnologia, les ciències de l’espai i dels materials i la transformació en nombrosos sectors industrials, amb criteris de sostenibilitat. La química també aporta elements conceptuals i tècniques molt valuoses a altres disciplines científiques, com ara les ciències de la vida i de la salut, les ciències de la Terra i del medi ambient i l’enginyeria.

REPTES CIENTÍFICS ACTUALS (BIOLOGIA I GEOLOGIA): enfocada a facilitar una visió panoràmica del camp d’estudi d’aquestes ciències. La biologia és la ciència que estudia la vida, incloent-hi els processos, sistemes, funcions, mecanismes o altres caràcters biològics subjacents als éssers vius en diversos camps especialitzats que inclouen, per exemple, la morfologia, la fisiologia, el desenvolupament o l’evolució. La geologia, entesa en sentit ampli, es configura per un conjunt de disciplines l’objecte de les quals és l’estudi del planeta Terra, de les seves interaccions amb els éssers vius que hi habiten i amb la resta de l’Univers.

REPTES CIENTÍFICS ACTUALS (FÍSICA I QUÍMICA): és una matèria enfocada a facilitar una visió panoràmica del camp d’estudi d’aquestes ciències que permeti a l’alumnat constatar, despertar, o descartar en el seu cas, l’interès per aquestes disciplines. La física és una ciència que aporta aplicacions per a la millora de la vida i l’entorn, així com la fonamentació teòrica en recerca sobre l’Univers. La química és una disciplina científica que contribueix, entre d’altres, al progrés i al benestar de les persones i a la prevenció i reversió de problemes mediambientals.

ROBÒTICA I PROGRAMACIÓ: Aquesta matèria optativa pretén que l’alumnat desenvolupi competències per plantejar solucions innovadores i creatives en la resolució de problemes mitjançant el disseny, programació i prototipatge de sistemes automatitzats i robots Les competències s’han de treballar en el context de situacions d’aprenentatge, connectades amb la realitat i que convidin l’alumnat a la reflexió, a la col·laboració i l’acció.

TECNOLOGIA I ENGINYERIA: A la societat actual, el desenvolupament de la tecnologia per part de les enginyeries ha esdevingut un dels eixos al voltant dels quals s’articula l’evolució sociocultural. En els darrers temps, la tecnologia, entesa com el conjunt de coneixements derivats de la tècnica i de l’enginyeria, amb les aportacions del coneixement científic, i el seu caràcter instrumental i interdisciplinari, ha tingut un paper fonamental en l’evolució de la humanitat, que, sens dubte, comportarà grans canvis i reptes en la societat del segle XXI.