PROJECTE STEAMcat 3r

La metodologia de l’institut 9 prioritza l’aprenentatge significatiu i contextualitzat al nostre entorn. És per això que la franja de treball globalitzat és una manera de promoure aquest tipus d’ensenyament/aprenentatge.

El Treball Globalitzat o treball per projectes que es fa a l’institut, se sustenta en dues metodologies com són STEAMcat, més enfocat a les ciències i les matemàtiques; i AVANCEM, projectes on es potencia l’aprenentatge integral de les llengües.

En l’àmbit pedagògic, STEAMcat permet treballar amb un enfocament global i transversal, aprofitant aquesta contextualització per poder exposar problemàtiques i generar hipòtesis sobre aquestes, de manera que s’aprèn de forma més vivencial.

L’alumnat de 3r de l’ESO, enguany realitza durant les sessions de Treball Globalitzat un projecte on l’objectiu final busca crear una breu EXPOSICIÓ ARTÍSTICA on apareguin estàtues cinètiques que representin MOVIMENTS realitzats per organismes vius UNICEL·LULARS. Per poder crear les maquetes d’aquesta exposició, l’alumnat ha de treballar conceptes propis de les matèries STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) a través de diversos reptes didàctics.

En aquest cas, els conceptes necessaris per desenvolupar la creació final han sigut:

1. Ciències Naturals: La cèl·lula com a unitat de vida funcional i els seus components.
  2. Tecnologia: Tipus de moviments, els seus mecanismes de transmissió i la maquinària que és capaç de representar-los. Junt amb les destreses necessàries per a la seva construcció amb fusta.
  3. Visual i Plàstica: Tipus de composicions artístiques i maneres d’exposar-les a un públic.
  4. Matemàtiques: Formes geomètriques en el pla i posteriorment en 3D.

Aquest projecte conclou amb una presentació (del treball realitzat) a l’alumnat de 1r d’ESO i una exhibició de les maquetes al passadís principal del centre.