El treball de recerca de l’ex-alumna Anna Moreso Serra és un dels guanyadors dels Premis Recerca Jove per fomentar l’esperit científic del jovent (PRJ) 2019

Els Premis de Recerca Jove tenen com a objectiu el foment de vocacions científiques entre el jovent. Aquests premis reconeixen un total de 96 treballs de recerca i 11 centres d’ensenyament secundari pel foment de la participació dels tutors i els alumnes en aquesta convocatòria. Són hereus dels premis per a fomentar l’esperit científic del jovent que atorgava el Consell Interdepartamental de Recerca i Innovació de la Generalitat de Catalunya des del 1982 (Premis CIRIT).

Segueix el càncer les regles del caos?: anàlisi fractal del tumor de mama, és un treball que es va originar a partir de la lectura, per part de l’autora Anna Moreso, d’una notícia de premsa  on es parlava d’una possible aplicació de les fractals per analitzar els tumors.

L’autora del treball va decidir que aquesta fos la temàtica del seu treball de recerca perquè li permetria investigar des de dos àmbits que eren del seu especial interès: les matemàtiques i la biologia.

En el treball pretenia demostrar la relació existent entre la dimensió fractal i el grau histològic d’un tumor de mama. Abans de dur a terme la part pràctica, l’alumna va investigar a fons quines propietats matemàtiques s’amaguen darrera aquests objectes geomètrics que són, al mateix temps, sorprenents i generalment desconeguts: les fractals, i va aprendre a dominar tècniques per calcular dimensions fractals com ara el mètode box-counting. Dintre el marc teòric del treball també va aprofundir en l’estudi de la malaltia del càncer, en concret, del de mama.

Per portar a terme la part pràctica, l’Anna va contactar amb professionals sanitaris de l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa, que li van proporcionar les mamografies corresponents a vint-i-una pacients amb càncer de mama. En primer lloc va haver d’aprendre a interpretar les mamografies, per després tractar les imatges i poder obtenir el contorn del tumor. Finalment va calcular-ne la dimensió fractal amb el programa Fractalyse. Els resultats obtinguts no li van permetre verificar la hipòtesi, donat que els diferents graus histològics no es corresponien a valors de dimensió fractal dintre d’un mateix interval.

Hem de destacar que el nostre centre també ha estat guardonat a l’apartat dels Premis atorgats a centres, per la qualitat dels treballs presentats.

Podeu consultar la resolució relativa a la convocatòria dels Premis al següent enllaç: https://tauler.seu.cat/pagDetall.do?idEdicte=239527&idens=1