VISITA A LA MOSTRA ARTÍSTICA DE LES BIENNALS D’ART (POBLE VELL – CORBERA D’EBRE)

Últim dia de classe d’aquest any 2016 i visitem un interessantíssim recull d’obres de les Biennals d’art que s’han exhibit al Poble Vell de Corbera d’Ebre, un decrèpit escenari en el que fa uns anys transcorria un tristíssim episodi de la nostra història recent.

A la Montera ens espera en Josep Canyada, entranyable com sempre, amb la seva barba blanca inconfusible, disposat a explicar-nos el què, qui i com de l’exposició que alberga l’església de Sant Pere. En Josep coneix les obres, els artistes i els secrets que s’amaguen darrera de totes les manifestacions que donen llum i color a l’austeritat del temple.

Els alumnes, avui més motivats que de costum pel canvi de context, s’organitzen per cercar les obres que han escollit, amb l’objectiu d’endinsar-s’hi sense filtres, per extreure’n el suc i l’essència. Al mateix temps, agafen el torn per dirigir la càmera, testimoni del nostre viatge, agafant els millors plans del procés de treball. Tenim el guiatge de l’Asbel, que ha volgut acompanyar-nos i que ens garanteix el suport tècnic en l’enregistrament.

El fred se’ns cala i decidim fer un “break” per agafar forces. Abans, però, els alumnes volen pujar al campanar, i s’enfilen escales amunt fins i tot superant l’estretor d’algun tram en forma de cargol pel que no poden transitar dues persones al mateix temps. Malauradament la boira espessa no ens deixa divisar tota l’esplendor del paisatge però tot apunta que el temps està canviant positivament!

La segona part de la visita té nom d’utopia i esperança: l’”abecedari de la llibertat”. Anem cercant i interpretant algunes lletres al temps que ens endinsem pels carrers i per les cases que ara es mostren nues, desèrtiques, i abandonades al pas del temps. El sol clareja i ens delim per fer fotografies a cada racó.

En Josep ens acompanya fins al final i ens il·lustra la ruta amb curiositats que ens fan pensar en la necessitat de repetir aquest viatge en algun moment. Li estem molt agraïts: no sols ha estat un guia excepcional sinó que ens ha obsequiat amb uns pòsters de l’abecedari, uns catàlegs en els que apareixen les obres de les Biennals i altres publicacions per al nostre centre. Un fantàstic fons bibliogràfic que guardarem i treballarem a l’institut.

Gràcies als alumnes per embarcar-se en aquest trajecte i també a l’Elisa que ha vingut amb la seva panxa carregada de vida, i a l’Elena, l’alumna de pràctiques que és com de la família i a l’Asbel, per col·laborar en el projecte amb l’entusiasme del “no saber què en sortirà”…

Ara ja estem fent camí i anirem aturant-nos a les estacions marcades en el nostre itinerari artístic. Fins molt aviat!

Francina Prades

Tutora de 3r F