“La llibertat”, segons el poeta Joan Margarit

Els alumnes de 1r de Batxillerat han estudiat la vida i obra del poeta Joan Margarit amb el desig que la poesia arribi arreu en temps de confinament. I, a més, amb l’objectiu que el poeta llegeixi els seus textos, perquè l’acompanyin durant aquests dies.

“La llibertat”, de Joan Margarit

La llibertat és la raó de viure,

dèiem, somniadors, d’estudiants.

És la raó dels vells, matisem ara,

la seva única esperança escèptica.

La llibertat és un estrany viatge.

Són les places de toros amb cadires

damunt la sorra en temps d’eleccions.

És el perill, de matinada, al metro,

són els diaris al final del dia.

La llibertat és fer l’amor als parcs.

La llibertat és quan comença l’alba

en un dia de vaga general.

És morir lliure. Són les guerres mèdiques.

Les paraules ‘República’ i ‘Civil’.

Un rei sortint en tren cap a l’exili.

La llibertat és una llibreria.

Anar indocumentat. Són les cançons

de la guerra civil.

Una forma d’amor, la llibertat.

Comentari de text, escrit per l’alumna Marta Andreu:

El tema d’aquest poema, escrit per Joan Margarit, és la llibertat, concepte abstracte que concreta amb mil i una situacions diferents. Per entendre alguns dels versos, cal saber que el poeta va néixer el 1938, en plena guerra civil. Potser per això escriu: “[…] És morir lliure. Són les guerres mèdiques. Les paraules República i Civil.” Joan Margarit, a més de poeta, també és arquitecte i catedràtic jubilat de l’Escola d’Arquitectura de Barcelona.

El poema va ser escrit en castellà però l’autor el va traduir al català. I va ser així perquè Margarit es va iniciar com a poeta en llengua castellana i posteriorment es va passar a la llengua catalana.

La creació està composta per quatre estrofes amb versos decasíl·labs excepte alguns versos que no ho són. És d’art major amb rima lliure. Quant al tema, l’ expressa repetidament utilitzant anàfores, alguna que altra personificació abstracta i amb d’altres recursos literaris.

En conclusió, aquest poema pren significats diferents tot depenent del lector, és a dir, és molt subjectiu i alhora fa pensar extensament. Per exemple: per què la llibertat és una llibreria? La meva hipòtesi és perquè hi ha els llibres de mil i una temàtiques diferents, amb els quals ens podem formar. La llibertat, per a l’autor, també és  fer l’amor, un viatge, una cançó… allò invisible als ulls.

En tot cas, la llibertat vol dir no amoïnar-se per què ningú ens jutgi, ni per pensar què en diran els altres… la llibertat és ésser un mateix sense cap por.