“Una de les novetats d’aquest curs a l’institut Baix a mar són els projectes per àmbits a 1r, 2n i 3r d’ESO”. Entrevista a la directora Roser Cervera

Escrit per Aarón Ortega

Vídeos i fotos: Guillem Arroyos


 

“Una de les novetats d’aquest curs a l’institut Baix a mar és que hem creat el treball per projectes de forma globalitzada per àmbits a 1r, 2n i 3r d’ESO”

Aarón i Guillem: A la tornada a l’institut hem vist que encara es prenen mesures contra la Covid-19. Com heu plantejat aquest curs? Creus que hi haurà la possibilitat de treure’ns la mascareta? D’altra banda, hem vist que a la pàgina web es manté la informació per a les classes híbrides (en línia). Farà falta mantenir-les aquest any? Finalment, quins reptes us heu plantejat per al curs 2021-2022?

Roser Cervera:  El curs, l’hem plantejat com marca la normativa; és el departament d’Educació juntament amb el de Salut els qui en donen les indicacions. Estem aplicant gairebé les mateixes mesures que l’any passat excepte la neteja d’espais, vull dir que hem reduït el nombre de vegades que netegem taules i cadires. Sobre la mascareta, no sé si ens la podrem treure perquè nosaltres seguim unes normatives marcades. Malgrat això, a mi m’agradaria que ens la puguem treure, però hem de ser prudents perquè a la mínima que hi hagi un sol cas de la Covid-19, s’haurà de confinar tot el grup classe (excepte les persones vacunades).

Aarón i Guillem: L’institut Baix a mar es caracteritza pels projectes, com ara la Mostra de coneixements de l’alumnat, a 1r d’ESO, o la travessa pels Pirineus, a 3r d’ESO. Creus que aquests dos projectes podrien tornar a fer-se aquest curs escolar? I pel que fa a les trenes, és a dir a la distribució de l’alumnat per nivells, hi tornaran? 

Roser Cervera: Hem planificat poder tornar a fer tant la Mostra com la Travessa pels Pirineus. M’agrada treballar pensant que podrem tirar-ho endavant. Malauradament, si la situació pandèmica ens obliga a tirar enrere, s’haurà de veure el que farem. Pel que fa a les trenes, no hi tornarem perquè és un canvi de projecte pedagògic. La idea actual amb què treballem és que tot l’alumnat estigui dins de l’aula.
“Hem planificat poder tornar a fer tant la Mostra com la Travessa pels Pirineus. M’agrada treballar pensant que podrem tirar-ho endavant”

Aarón i Guillem: Des de fa un any, el nombre de patinets elèctrics ha augmentat al pàrquing de l’institut. Opines que n’hauria d’haver més? I per al de bicicletes?

Roser: Sí, crec que ens estem quedant curts. Hi hem anat afegint més espai, però n’apareixen més. Hi estem treballant en funció de les necessitats.
“El més important és conscienciar l’alumnat que no embruti el pati. Dit d’una altra manera, la prevenció és la clau”

Aarón i Guillem: Després de l’hora del pati, el terra queda molt brut, especialment amb paper d’embalar i altres deixalles. Què podríem fer entre tots perquè aquesta dinàmica canviï?

Roser: Abans de la pandèmia, al pati hi havia un grup classe que cada dia netejava l’espai que havíeu fet servir tots el alumnes. Ho vam vam haver d’aturar, però ens agradaria tornar-hi. És clar que actualment hem de ser prudents i esperar encara uns mesos i veure com evoluciona la pandèmia, i llavors hi tornarem. Encara que penso que el més important és conscienciar l’alumnat que no embruti el pati. Dit d’una altra manera, la prevenció és la clau.

 

La directora de l'institut, Roser Cervera, i l'alumne Aarón Ortega, en un moment de l'entrevista. FOTO: GUILLEM ARROYO

Aarón i Guillem: Fa temps que es va eliminar l’espai de la cantina per una aula. En un futur, podria tornar a ser un espai del pati per a l’alumnat?

Roser Cervera: Podria ser. Nosaltres treballem cada any en funció de les necessitats de cada curs. Actualment al nostre centre, tenim dos grups classe més així que si d’aquí 3 o 4 cursos, no tenim més classes de les que estan dissenyades per al centre, hi pot haver la possibilitat de tornar a obrir la cantina.

Aarón i Guillem: És possible que la música sigui una de les principals queixes de l’alumnat? Ens agradaria canviar l’estil de música cada setmana per anant variant. Hem pensat passar per les aules i fer una llista amb les cançons que més els agrada. Què n’opines? Ho podem fer?

Roser Cervera: Som conscients que us amoïna la música. Per aquest curs ens hem proposat que cada un dels cursos pugui escollir la música que vulgui. Us animo a col·laborar-hi, i a coordinar-ho amb el professor Dídac Salvadó.

Aarón i Guillem: Sabem que a l’ ESO aquest any hi ha un canvi de pedagogia diferent. En què consisteix? Són projectes? Per què s’han tirat endavant enguany?

Roser: Sí, hi ha hagut un canvi de pedagogia, a 1r, 2n i 3r de l’ESO. Hem creat el treball per projectes de forma globalitzada per àmbits (àmbit lingüistic, científic-tecnològic, artístic-social i orientació-valors). En cada un d’aquests quatre àmbits es creen projectes de dotze hores de durada en els quals participen tot l’alumnat de 1r a 3r d’ESO. L’objectiu d’aquests projectes és treballar d’una manera més activa i més globalitzada el programa de les assignatures.

 

Aarón i Guillem: Canviem de tema. Respecte de les novetats d’aquest curs, l’alumnat ha pogut triar noves optatives? Quines?

Roser: Hi ha una nova optativa, la de Taller d’Art, a 1r i 2n d’ESO.  A 3r mantenim les optatives que van llligades al servei comunitari, i a 4t, les optatives que ens ha marcat Educació.

Aarón i Guillem: Per acabar, voldria preguntar-te pels teus reptes personals aquest curs?

Roser: És un any de reptes importants. D’entrada, hi ha la novetat dels projectes, ja que portem anys treballant-los, i aquest curs els impulsem encara més. A causa de la pandèmia, hem hagut de deixar moltes coses aturades però les reprenem sota les premisses de la coeducació, perquè l’alumnat pugui ser més participatiu en la vida al centre, i també estem treballant molts petits projectes i coses noves que esperem anar incorporant-hi.

Aarón i Guillem: L’última pregunta. Per a l’alumnat de Batxillerat, és una etapa nova. Què ens recomanaries per tirar endavant aquest curs i el següent? I per als de l’ESO?

Roser: Us recomano que estudieu molt. També que comenceu a pensar quin és el vostre objectiu final o sigui que penseu què voleu fer després de Batxillerat. Informeu-vos molt sobre quines opcions teniu per al vostre futur. També us aconsello que el vostre procés d’estudi sigui el més metòdic i constant possible, que comenceu a estudiar de valent des del principi, perquè el Batxillerat és una etapa molt important per al vostre futur. I el consell més essencial: us recomano que demaneu ajuda sempre que ho necessiteu.
Per a l’alumnat de l’ESO, la consigna és una mica diferent. Els aconsello que se situïn, que gaudeixin de l’institut, que facin amics, que se sentin còmodes al centre i que aprenguin com funciona cada una de les matèries.

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>