“El repte és fomentar l’hàbit de llegir”

ENTREVISTA A NANCY RODRIGO CUBÍ I ÀUREA PAU SOLER

Escrit per Gemma Carbonell i Denisa Zegrean

Fa tres anys, l’Institut Baix a Mar va engegar el projecte Hora de Lectura per promoure el prestigi de llegir en silenci entre els alumnes. El professor de Català Jordi Colell va ser l’encarregat d’implantar la iniciativa que tan bona acollida ha tingut. Aquest any, les encarregades de continuar impulsant l’activitat són l’Àurea Pau i la Nancy Rodrigo.

Què és l’Hora de Lectura i quins cursos la realitzen?

Nancy: L’Hora de Lectura és una proposta de la Generalitat, que ha suggerit als instituts escollir una hora setmanal de l’horari perquè els alumnes de 1r a 4t d’ESO estiguin durant aquesta estona en silenci i llegint el llibre que han triat. Nosaltres, que ens n’encarreguem aquest any d’impulsar-la, no hi posem cap norma, ni idioma ni temàtica. L’únic que han de respectar els alumnes és que aquesta hora és només per llegir tranquil·lament. Crec que és una bona manera de fomentar la lectura i de no deixar de llegir mai.

Quins canvis heu fet aquest any i per què?

Nancy: Vam començar aquest projecte fa tres anys únicament amb els alumnes de 1r i 2n d’ESO. L’any següent vam incloure el grup de 3r i aquest any hem afegit també els estudiants de 4t d’ESO. En definitiva, hem aconseguit tenir tot Secundària a la mateixa hora fent lectura. La diferència respecte d’altres centres és que l’hora no és fixa; cada setmana varia. Ens vam adonar que els pot costar escollir un llibre i després haver d’estar durant tota una hora llegint-lo. Però el fet de perdre una hora de classe els anima. El nostre repte era reduir la desmotivació. També els hem fet, als alumnes de 1r i 2n, un ‘’Passaport de lectura’’. És un llibret en què han d’apuntar quan comencen un llibre i quan l’acaben, la valoració que en fan i a qui el recomanen. També han d’explicar un petit argument, els personatges que apareixen en el llibre, l’editorial,…Una altra proposta que tenim és fer ‘‘Booktubers’’, vídeos de màxim 4-5 minuts en què facin una recomanació sobre el llibre que han llegit.

Una altra novetat és el premi Menjallibres. En què consisteix?

Realment, no és un premi, sinó que alumnes de tot Vilanova i la Geltrú poden participar a escollir quin llibre és el millor d’una tria que ha fet l’Ajuntament i l’Imet. Els alumnes no guanyen cap premi, ells mateixos són els que atorguen el reconeixement, perquè s’han de llegir els tres llibres i després tots els alumnes que hi han participat votaran quin d’aquests llibres és el millor. Així doncs, al llarg del curs els alumnes aniran coneixent els autors dels libres. Per fer tot això hem creat grups de sis que s’anomenen “comitès de lectura”.

Quin és l’objectiu de l’Hora de Lectura?

Àurea: Fomentar l’hàbit lector i que els joves s’acostumin a llegir. No es tracta d’una obligació, sinó que ells mateixos escullin el llibre que els agradi i que els enganxi. També volem que aprenguin a entendre el que llegeixen, perquè és la manera de millorar les comprensions lectores. Per altra banda, volem que aprenguin a compartir a l’hora d’intercanviar llibres entre ells.

Aquest any l’alumne que llegeixi llibres durant aquesta hora tindrà més nota?

Nancy: Sí, els professors de l’àmbit de llengües miraran la feina de cada trimestre i els donaran un tant per cent de la nota. És a dir, comptarà com una nota de català, castellà o anglès. Tot depèn de l’idioma en el qual es llegeixin el llibre, però en principi serà l’assignatura de llengua catalana.

Per què creieu que als joves els costa tant llegir?

Àurea: En general, sabem que els joves acostumen a tenir hàbit de lectura fins als dotze anys, que coincideix amb l’etapa de 1er de l’ESO. Normalment es deixa de llegir durant l’adolescència perquè es troben activitats més interessants i que, consideren, apassionen més. Per tant, això és el que volem evitar, perquè llegir sempre és apassionant.

Encara que també cal afegir que hi ha èpoques en les quals surten al mercat sagues que es posen de moda, que atreuen molts als joves.

Quins llibres llegiu vosaltres dues durant aquesta hora?

Nancy: ‘’Ciudad de los prodigios’, de l’escriptor Eduardo Mendoza.

Àurea: ‘’Mis soles esplendidos’,’ novel·la de l’escriptor Khaled Hosseini.