Un final de curs totalment atípic

Quan s’acosta el final de juliol, el balanç del curs 2019/2020 és força agredolç. L’intens esforç realitzat pel professorat i una bona part de l’alumnat ha permès superar molts dels obstacles que la pandèmia del COVID-19 ens ha imposat, però els resultats de tot plegat no es podran avaluar a curt termini; caldrà arrencar el proper curs i anar detectant les mancances de tot tipus (personal, social i acadèmic) que la situació haurà provocat en la comunitat educativa.

Un cas que es mereix un especial reconeixement és el de l’alumnat de 2n de batxillerat: les dures condicions en què ha hagut d’acabar la seva etapa i preparar les proves d’accés a la universitat segurament no les podrà entendre ningú més que les pròpies persones que s’hi han trobat, tot i que les famílies i el professorat ho hem viscut de ben a prop.

Per altra banda, la suspensió de les colònies i viatges i de les jornades de final de curs i comiats de l’alumnat de 4t d’ESO i 2n de batxillerat, unes activitats que poden semblar secundàries en un centre educatiu, han causat també un fort impacte emocional en l’alumnat. Són activitats que es planifiquen durant tot el curs, amb la seva participació, i que estan esperant tot l’any (o, en el cas dels comiats, durant dos o quatre anys). La seva cancel·lació va ser una autèntica decepció que s’intentarà reparar el curs vinent en el cas de les colònies amb alumnat que continuarà al centre, però que no té solució per al que se’n va de l’Institut. En el cas dels comiats, aquestes darreres setmanes se n’han fet de virtuals (per videoconferència) però els actes oficials s’ajornen fins més endavant, quan la situació de la pandèmia ho permeti.

Pel que fa al nou curs escolar 20/21, les directrius continuen arribant tard i amb lliuraments parcials (com si fos per fascicles) al llarg d’aquest estiu: Instruccions per al curs 2020-2021 (30 de juny), Pla d’actuació per al curs 2020-2021 en el marc de la pandèmia (3 de juliol), Preguntes més freqüents i Guia per elaborar el pla d’organització per al curs 2020-2021 (9 de juliol), calendari escolar 20/21 (13 de juliol), Documents d’organització i gestió de centres per al curs 20/21 (21 de juliol). En base a tots aquests documents cal que els centres educatius elaborin abans del 23 de juliol un Pla d’organització bàsic provisional per al curs 20/21, amb uns condicionants semblants als de l’obertura del passat mes de juny: grups estables en espais fixos, separació dels accessos i esglaonament de les entrades, esbarjos i sortides, mesures de protecció com el distanciament físic i/o l’ús de mascaretes, restriccions en l’ús compartit dels materials, etc. Aquest pla provisional s’haurà d’actualitzar i completar el mes de setembre per tal que sigui aprovat abans de l’inici del nou curs, que serà el 14 de setembre (si Covid vol…).