Recursos externs per a l’alumnat dels centres educatius

Als centres de secundària disposem d’alguns recursos, a càrrec d’entitats i professionals externs, que són molt interessants per a l’alumnat. Des de fa alguns anys a l’Institut de l’Alt Foix comptem amb dos d’aquests serveis: el PIDCES i el programa Salut i Escola.

El projecte PIDCES

El PIDCES és un Punt d’Informació i Dinamització en els Centres d’Educació Secundària que dona a conèixer, a les persones que estudien a l’institut, els serveis i recursos de què disposen en matèria de joventut, tant en cadascun dels municipis de l’Alt Foix com a la resta de la comarca.

Això s’aconsegueix facilitant documentació i material informatiu sobre les activitats, els serveis i els equipaments juvenils dels municipis de la comarca: activitats per a joves, xerrades, tallers, aules d’estudi, equipaments juvenils, etc. També es promouen experiències de participació, tant en el mateix centre com en l’entorn més proper (formació i coordinació de delegats/es, organització de campanyes informatives, activitats de dinamització, etc.).

El servei es gestiona per personal de l’Oficina Jove del Consell comarcal de l’Alt Penedès, que visita periòdicament el centre a les hores d’esbarjo per tal que s’hi pugui acostar l’alumnat interessat.

El programa Salut i escola

L’objectiu del programa Salut i Escola (PSiE) és millorar la salut dels i les adolescents mitjançant accions de promoció de la salut, de prevenció de les situacions de risc i d’atenció precoç per als problemes relacionats amb la salut mental, la salut afectiva i sexual, el consum de drogues, alcohol i tabac, altres addiccions i els trastorns de la conducta alimentària.

El programa està coordinat entre el Departament d’Educació i el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i ofereix un servei en què una infermera de l’Àrea Bàsica de Salut es desplaça periòdicament a l’Institut per tal de fer intervencions mitjançant una consulta oberta (individual, confidencial i voluntària) i activitats grupals. La intenció és, doncs, apropar als joves el sistema sanitari, oferint assessorament, orientació i/o derivació, quan convingui, al servei que correspongui.