Intercanvi amb Àustria, una experiència única

Aquest abril, els alumnes del 1r de Batxillerat social i humanístic han fet un intercanvi amb un institut de la localitat de Horn, a Àustria. Els austríacs ens han acollit des del dia 16 fins al 21 d’aquest mes, i nosaltres els esperem del 16 al 22 de setembre. Durant aquestes dates vindran i coneixeran el nostre institut, la nostra cultura i el nostre dia a dia.

Una experiència com aquesta és molt enriquidora perquè no només permet practicar l’anglès, llengua amb la qual s’han comunicat els nostres alumnes amb els de Horn, sinó també tastar una manera de viure diferent de la nostra. A més, el programa de l’intercanvi inclou activitats culturals que es relacionen amb el currículum d’algunes de les assignatures del Batxillerat social i humanístic.

Entre les activitats que hem fet cal destacar la visita al Leopoldmuseum, en què hem pogut apreciar algunes de les obres d’art més representatives de la Viena de finals del s.XIX i principis del XX. També hem conegut la vida dels Habsburg amb la visita al palau Schonbrunn, la residència oficial d’aquesta dinastia reial, també coneguda com “la Versailles austríaca”. A més, hem tingut l’oportunitat d’entrar a les classes del Bundesgymnasium Horn, l’institut amb el qual hem fet l’intercanvi, i ens hem endut cap a casa algunes idees que hem trobat interessants i innovadores.

D’entre totes les visites, la que considerem més colpidora ha estat la del camp de concentració de Mauthausen, avui en dia convertit en un museu dedicat a promulgar la memòria històrica contra l’Holocaust. Aquesta visita ha estat especialment commovedora, i ens ha permès vincular un contingut obligatori de l’assignatura d’Història del Món Contemporani amb una vivència personal. Creiem fermament que la memòria històrica és una eina indispensable d’una bona democràcia i que contribueix a promulgar el pensament crític entre l’alumnat.

Un cop aquí, hem valorat molt positivament l’experiència de l’intercanvi, que és la primera vegada que es fa a l’institut. Esperem amb ganes el retorn dels austríacs, per acollir-los tan bé com ho han fet ells amb nosaltres i donar-los a conèixer la cultura local.