La defensa oral del Projecte Científic de 1r d’ESO

El passat dimarts, 28 de novembre, es van dur a terme les defenses orals del projecte científic als grups de 1r E i F d’ESO. Aquestes defenses consistien en fer l’exposició de la investigació duta a terme per cadascun dels 6 grups participants davant d’un tribunal. Creiem essencial la participació d’alumnes, famílies i docents, és a dir, dels diversos sectors del teixit educatiu, en l’aprenentatge dels nostres alumnes a l’hora de garantir un model d’èxit, per això el tribunal estava format per docents, famílies i alumnes de batxillerat de l’assignatura de Física.

L’objectiu del projecte científic era la construcció d’un bòlid amb una trampa per a rates com a motor i aconseguir que arribés el més lluny possible. Seguint els passos del mètode científic, els alumnes havien de recollir dades, analitzar-les, pensar com podien millorar el bòlid i posar en pràctica les seves hipòtesis per valorar la seva veracitat. D’altra banda, també es treballaven habilitats personals, com l’organització i el treball en equip.

La defensa de la investigació científica va consistir en exposar els resultats obtinguts i les conclusions que se n’hagin extret davant d’un tribunal, que tenia com a funció revisar i validar tant els resultats com les conclusions. La revisió i validació són una etapa fonamental del mètode científic, ja que assegura l’objectivitat de les conclusions i ens porta cap a nous coneixements i models més propers a la realitat. D’altra banda, la transferència i comunicació d’aquests nous coneixements també forma part de la cultura democràtica de la ciència, ja que compartir nou coneixement és fomentar l’avenç de la societat.

El paper del tribunal va consistir en revisar i validar tot allò que s’havia fet durant la investigació mitjançant preguntes sobre la metodologia dels experiments, les dades obtingudes, els resultats o les conclusions.

D’altra banda, durant l’execució del projecte, l’alumnat també va adquirir altres aprenentatges que no estan directament relacionats amb la ciència, però que són igual d’importants o més: el treball en equip, la gestió de les emocions, la metacognició, la planificació de les tasques i la gestió del temps, la creativitat i l’autonomia. Per tant, el tribunal també va formular preguntes relacionades amb aquests aspectes, tant per fomentar la reflexió dels alumnes com perquè ells mateixos prenguessin consciència de la importància d’aquests aprenentatges.

En la defensa, tothom va tenir el seu moment per intervenir i així dir-hi la seva i poder defensar el que havia fet i après. Per aquest motiu, quan cada grup investigador va acabar la seva exposició, hi va haver un torn de preguntes i respostes durant el qual cada integrant dels equips va respondre a una o dues de les preguntes preguntes formulades pels membres del tribunal.